Paní Koryntová: Psychika a dlouhodobé užívání subutexu-pokračování č.2
Karlos
Děkuji za odpověď. Četl jsem předtím Vaši odpověd ze dne 24.1 ledna ohledně psychiky a užívání pervitinu a chtěl jsem se zeptat na to jestli také užívání subutexu, který obsahuje opioid může "mít vliv na chemické procesy v mozku, skrze něž ovlivňuje naši psychiku a prožívání v době, kdy se užívá a zda mohou být nervová zakončení a chemické procesy v mozku také narušeny trvale", jak jste právě psala v odpovědi o pervitinu, ač v pervitinu jde o jinou chemickou látku, než je opioid, ale i ten opioid je chemická látka, která by mohla v těle způsobovat něco trvale? Zajímala by mě ryze jen ta chemická stránka věci a zkušenosti uživatelů. Může užívání subutexu, když je užíván tak jak se má a na lékařský předpis, přinášet nějaké změny v psychice? Popisujete to jako braní vitamínů a inzulinu, rozumím užitečnosti subutexu, ale doopravdy nemůže mít vliv na psychiku člověka a narušování chemických procesů v mozku, jak píšete u pervitinu? Přemýšlím, jestli užívání subutexu nemůže třeba horšit paměť, hůře vnímat realitu, způsobovat občas agresivní náladu, střídat euforii s depkou, snažím se to pochopit a zjistit si k tomu více informací. V podstatě bych se mohl zeptat obecně, jestli opiáty mohou narušovat chemické procesy v mozku a nervová zakončení trvale? Zajímala by mě jen ta chemická stránka věci. Děkuji.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
rozhodně bych nerada, aby to vyznělo tak, že užívat vitamín (nebo inzulín) je stejné jako užívat Subutex. Podobnost vidím v tom, že lidé, kteří užívají substituci dlouhodobě nemusí nutně vnímat Subutex jako něco v jejich životě zlého, nebo jako drogu. Nemusí to být v jejich životě žádné stigma nebo strašách. Ale je vidět, že tímto směrem jste svým dotazem nemířil.
Užívání Subutexu má pochopitelně vliv na chemické procesy v mozku a těle (souvisí zejména s oblastmi jako je vnímání rozkoše, ale může souviset i s jistými rozladami, resp. agresí, celkovým útlumem, včetně sníženého vnímání bolesti a velmi rizikového útlumu dechu) . Pokud vás přesně zajímá mechanismus účinku, mohu vás odkázat jednak na prezentaci týkající se heroinu (a dalších opiátů). Heroin je v porovnání se Subutexem intenzivnější, ale pro ilustraci je jejich vliv na chemické procesy v těle velmi podobný. Pdrobnější informace o rozdílech najdete například v textu na naší poradně například zde.
Pokud jde o trvalé změny, které by lidé popisovali i po delší době abstinence, pak je pravda, že většina těch, kteří dlouhodobě abstinují, nepopisuje žávné trvalé psychické obtíže nebo deficity v oblasti kognice nebo paměti. Zdá se tedy, že po vysazení a dlouhodobé abstineci se stav vrací k normálu bez "trvalých" chemických dopadů na mozek. Jinou otázkou je, jak intenzivní je pro bývalého uživatele vzpomínka na ten rychle navozený pocit rozkoše, který si jinak než drogou takto rychle nezařídí.
Rizika, která jsou typická pro halucinogeny - ať už jsou to bad trip, flash back nebo toxická psychoza či urychlení nástupu psychického onemocnění, se s opioidy nespojují. Stejně tak opioidy neohrožují mozek (a tělo) v takovém rozsahu, jako organická rozpouštědla.
Na opiátech a opioidech je obecně největším rizikem právě riziko předávkování a smrti například z důvodu předávkování a útlumu dechové centra nebo zranění v důsledku schopnosti vnímat bolest (to je však u Subutexu nižší než třeba u heroinu nebo morfinu), a z důvodu poměrně rychlého rovoje závislosti právě na pocitu rozkoše, který dokáží vyvolat a udržet (a narušit tak běžné chemické procesy, ke kterým v mozku dochází). Na to navazuje i pokles zájmu o vše ostatní, včetně péče o sebe sama, svoje zdraví, včetně rizikového chování pokud jde způsob užívání a sdílení injekčního náčiní apod. Takové chování s sebou nese obrovská rizika (nemoci, násilý, konflikt se zákonem), která mohou mít dopad na život dotyčného i po vysazení - možná né na úrovní chemické, ale umím si představit, že tady už by byl prostor i pro různá psychická traumata. Ale to už se dostáváme mimo chemický rámec vaší otázky. Je to tak?
Je to tentokrát blíže tomu, na co jste se ptal? Proč se vlastně ptáte?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.