Paní Koryntová: Psychika a dlouhodobé užívání subutexu
Karlos
Dobrý den paní Koryntová, chtěl bych se zeptat, může mít vliv na psychiku a procesy v mozku dlouhodobé- několika leté užívání subutexu? Psala jste o pervitinu a jeho vlivu v mozku, platí to podobně u subutexu v době, kdy se bere denně? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
nevím, kterou mou předchozí odpověď máte na mysli.
V nedávné době jsem na toto téma - dopady na psychiku při dlouhodobém užívání buprenorfinu - hovořila s psychiatrem. Ten možnost dopadu na psychiku nevyloučil. Na stranu druhou: jak oddělíte dopady na psychiku, které související s životním stylem a denno-denně užíváním drogy, od těch, které souvisí "jen" s chemickou stránkou věci?
Nemluvě o tom, že jsme každý jiný, každý z nás jsme citlivý najiné věci. Nejspíš bude velký rozdíl i v tom, jestli člověk žije na ubytovně nebo na ulici, pobírá dávky, na Subutex shání peníze nelegálně a sám si ho pak kupuje na černém trhu. Nebo jestli má substituci od lékaře, dodržuje dávky a užívá pod jazyk, nemá kontakt s drogovou scénou, má práci a normální sociální, finanční a rodinné zázemím.
Buprenorfin tlumí centrální nervovou soustavu. Zejména v počátku užívání mohou lidé vnímat celkový útlum, ospalost, nedoporučuje se řídit, obsluhovat stroje apod. Obecně se však uvádí, že Subutex je látka, kterou je možné užívat dlouhodobě a jsou případy, kdy lidé tuto látku užívají mnoho let a vnímají ji podobně jako ranní dávku vitamínů nebo podávání inzulínu. Sami nehovoří o závislosti, ale dloudobé udržovací péči (ať už substituční nebo léčbě bolesti).
Stačí to takto? Nebo jste se vlastně chtěl zeptat na něco trochu jiného?
Kdyby cokoli, znovu napište.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.