Jakub Chudomel-riziko pro partnery při líbání
Marie
Děkuji za odpověď k subutexu. V tom případě je ale buprenorfin možné předávat v nějaké míře i nezávislému partnerovi při líbání, právě přes sliny. Protože, když je přijímán sublingválně, lze ho nechtěně distribuovat přes sliny intenzivnějším líbáním do těla partnera, může jít o malá množství závislá na aktuální koncentraci ve slinách užívajícího, ale v případě intimního partnerství jde o předávání soustavnější. Můj předchozí dotaz byl právě z toho důvodu. Mám kamaráda, jehož přítelkyně bere 3 x krát denně subuxon (celkem +- 8 mg) již několik let, je jim vlastně permanentně nasycena a kamarád začal v jejich vztahu buprenorfin vnímat a má s tím problémy. Rádi bysme zjistili medicínský názor, protože logiku to dává. Četla jsem, že buprenorfin putuje po celém těle, je i v dalších tělních tekutinách, ale právě ty sliny s účinnou látkou by mohly zadělat na problém u partnera, který subutex ani jinou návykovou látku neužívá.Jaký je Váš názor na toto? Máme vytipované nějaké lékaře, kterých se chceme zeptat, měl byste tip na někoho, kdo se buprenorfinem zabývá výzkumně? Děkuji moc.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Zdravím vás Marie,
díky za doplňovací otázky.
Bohužel nejsem až takový expert na distribuci, respektive redistribuci subutexu v organismu a mezi osobami navzájem.
Subutex podaný sublingválně se rychle vstřebá, tedy v případě líbání by k přenosu účinné látky muselo dojít téměř ihned po podání přímo z úst. Rozlišujte prosím zásadní rozdíl mezi tím, zda ústy předám druhému do úst vloženou látku - v tomto případě nevstřebanou pilulku a to, že u slin a ostatních tělních tekutin jde již o přenos či předání metabolitů účinné látky, které se do sliny či jiné tělní tekutiny dostaly metabolizací v játrech (a jinde) a nikoli účinnou látku samotnou, když metabolity v tomto případě již nejsou toxické. Domnívám se...
Nicméně vám mohu rád doporučit dvě odborná pracoviště, kde můžete tyto otázky probrat s opravdovými experty.
Jedním je CADAS SANANIMu v Praze v Žitné ulici a zde konkrétně třeba psychiatra MUDr.Jana Novotná - další info a kontakty zde - http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html, nebo v adiktologické ambulanci Kliniky adiktologie např s psychiatrem MUDr.Jakubem Minaříkem, když další informace a kontakty naleznete zde - http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/629/4358/Adiktologicka-ambulance.
S pozdravem J.Chudomel