Psychika
Derek
Dobrý den, chci se zeptat, může mi pervitin na furt změnit psychiku. Necítím se dobře, když je kolem mne více lidí. Často rudní v obličeji, když jsem nervózní.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
ano, možné to je. S čím konkrétně však souvisí vaše situace, těžko říct. Někdy nemusí být vše vysvětlitelné tak "jednoduše".
Obecně:
Pervitin má vliv na chemické procesy v mozku, skrze ně ovlivňuje naši psychiku a prožívání v době, kdy ho užijeme. Po vyprchání a vyloučení látky z těla může dojít k návratu do normálu. Na druhou stranu mohou být nervová zakončení a chemické procesy v mozku narušeny trvale.
Lidská psychika je však jen těžko uchopitelná a rozhodně to není věc stabilní. Lze předpokládat, že se vaše prožívání bude i nadále vlivem okolností, ale třeba i vašim vlastním přístupem, měnit. Pokud se tedy necítíte dobře, pak můžete svou situaci zlepšit tím, že se ji pokusíte změnit. Můžete začít docházet na psychoterapii, oslovit s žádostí o pomoc psychiatra, psychologa. Z mého pohledu není co ztratit, riskujete snad jen zlepšení. Nebo máte z vyhledání pomoci nějaké obavy?
Nejhorší je z mého pohledu nedělat nic a nechat situci být. Řešení chronických potíží, které se dlouho neléčí a přitom mohly být v počátečním stádiu zaléčeny snadno a rychle, je velmi obtížné. Ostatně jako řada dalších běžných onemocnění nebo úrazů - nepostaráte-li se dobře o zlomenou ruku, může vám kost srůst špatně a vést k řadě dalších trvalých problémů; postaráte-li se o ni včas, za nějakou dobu možná už ani nebudete vědět, kterou jste si zlomil.
Stačí to takto?
Kdybyste chtěl poradit nebo pomoci s vyhledáním kontaktů, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.