Syn a jeho závislost
amálka
Dobrý večer,
můj syn začal před 2 lety užívat pervitin, ze začátku jsem tomu nemohla jako matka uvěřit, vnitřně jsem se bránila, ale když jsem viděla, jak se mi syn vzdaluje, hubne, dlouho jsem ho neviděla se smát, docházel za mnou, jen když něco potřeboval, většinou peníze, byl čas si přiznat, že je to tak - syn je feťák, to slovo je ošklivé, ale je to tak.Na otázku, zda něco bere samozřejmě odpověděl, že ne.Mezi tím spáchal trestný čin krádeže, aby měl na drogy, pořád jsem při něm stála, nabízela pomoc, léčení, otec, se kterým nežijeme, už to dávno vzdal, poslechl a šel se léčit, ale...Vydržel tam 2 měsíce, poté ho vyhodili, jelikož on přece nebude nikoho poslouchat a dodržovat pravidla, takže na novo. Hned druhý den nastoupil do zaměstnání, kde počase dostal i byt, myslela jsem si, že máme vyhráno, žila s ním jeho dívka, nepracovala a moc se jí ani nechtělo, chápu, mít střechu nad hlavou, teplo, teplou vodu, jídlo a nechodit do práce, super, několikrát jsem synovi říkala, že to nejde, že to sám neutáhne, jelikož proběhl soud, dostal podmínku a měl platit náhradu škody, nic méně, teď je to půl roku po léčení, nemá práci ani byt, 4 dny nevím kde je, kde spí, na telefon nereaguje, na sms neodpovídá, poptala jsem se po jeho známých a odpověď bere znova.
Otázka zní udělala jsem vše co jsem mohla, ze všeho jsem ho vytáhla a dnes mu nestojím ani za to, aby mi řekl, co dál, ničí mě to, bolí to, jsem bezradná, utrápí mě, všichni mi radí, musíš ho opravdu nechat padnout na dno, on ví, že mu pokaždé pomůžeš, ale dokážu to, jsem máma.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je to opravdu velmi těžké, koukat se, jak se Vaše dítě propadá do závislosti. Snadno se dávají rady, ale odříznout se alespoň na čas od toho co se s dítětem děje, to dokáže málokdo. Myslím, že jste neudělala nic vyloženě špatně, hlavně jste to dělala všechno s nejlepším vědomím a svědomím. To, že se syn teď neozývá, může být především stud a výčitky svědomí, které mu v kontaktu brání. Dejte tomu čas a počkejte, až se sám ozve. Jistě ví, kde Vás má hledat a že ve Vás má oporu, pokud bude potřebovat. Abyste těžké čekání dokázala lépe zvládnout, bylo by myslím dobré zajít si  pro podporu a třeba i drobnou radu do některého z center, která pracují s rodinami uživatelů. Většina má například i skupiny pro rodiče. Ta, se potkáte s podobnými příběhy a třeba i získáte užitečné rady.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem a přeji hodně sil
Jana Žáková