Dotaz
Bludy
Dobry den, vezl jsem kamarada na lecbu alkoholu do Bile Vody. Chovali se k nam jako by byl v base. Vse mu odebrali a vse mu prohmatali. Je toto jednani v norme daneho zarizeni? Dekuji za odpoved Bxxxxx?

Odpověděl: Amrit Sen
Bludy, zdravím Vás, díky za důvěru.
Nejspíš máte o rozdílech mezi "basou" a zařízeních, ve kterých probíhá léčba závislosti na návykových látkách, zkreslené představy. Věřte, rozdíly jsou zcela zásadní.
Pravidla pobytových léčeb závislosti, ať už jde o detox, léčebnu, nebo terapeutickou komunitu, jsou v tomto ohledu všude obdobná, tedy nejen v Bílé Vodě, nebo v naší republice, ale všude na světě. Pacient, nebo klient, je s pravidly předem seznámen a při nástupu s nimi podepisuje souhlas.
Léčba je dobrovolná, tedy pokud nejde o léčbu z rozhodnutí soudu, takže pacienti, klienti, z ní mohou kdykoli odejít. Dokonce i ti, kterým léčbu určil soud, ji mohou opustit a absolvovat ji buď jinde, nebo nést následky porušení, nedodržení, soudního rozhodnutí.
V běžných léčebnách a terapeutických komunitách, je takových pacientů, klientů, minimum.
Jedním ze základních pravidel, pro ochranu, jak nového pacienta, klienta, tak pro stávající pacienty, členy komunity, je zákaz vnášení alkoholu, drog a jakýchkoli nebezpečných, ohrožujících látek, zbraní, a dalších předmětů, do společných prostor léčebného zařízení.
Tím chci říci, že má každý pacient, klient, dostatek času si předem rozmyslet, jestli do zařízení a léčby chce, a rozhodnout se, jestli pravidla přijme a bude je respektovat, zpravidla ještě před nástupem na detox, v průběhu podávání žádosti o léčbu, nebo v průběhu přijímacího řízení.
Většina pacientů, klientů, tato pravidla respektuje, ale i tak se občas stane, že je někdo, vědomě, či nevědomě poruší a ohrožující "materál", nebo předměty, u sebe, nebo ve výbavě , osobních věcech, má.
Možná něco o závislosti víte, možná ne. To by bylo na delší psaní. Jak probíhá předléčebná příprava, žádost a přijímací řízení do pobytových zařízení pro léčbu závislosti na návykových látkách, běžně zjistíte na stránkách jednotlivých zařízení, včetně pravidel. Přístup k nim má každý.
Při zájmu o léčbu, byste se je i tak dozvěděl a byl s nimi jasně seznámen i v případě, že byste z nějakých důvodů možnost dostat se na internet, neměl.
V doléčovacích zařízeních a centrech, kde někteří klienti po léčbě, nějakou dobu bydlí, se takové prohlídky nedělají, přestože pravidla platí stejná. Klienti přes den chodí do práce, každý do "té své", nijak provázané s léčebným zařízením, je tedy téměř "na volné noze".
Doléčování je nedílnou součástí léčby. Náplní doléčovacích aktivit, terapeutických programů, skupin i individuálních terapií, není zdaleka tématem abstinence od drog a alkoholu. Je jím bezpečnější, postupný přechod do běžného života, řešení každodenních, všedních i nevšedních, problémů i radostí. Je tedy předpoklad, že klient, který má za sebou různě dlouhou, ale zpravidla dlouhodobější pobytovou léčbu, už takové zásahy do soukromí nepotřebuje.
Stačí takto?
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.