Marihuana-komplexni dotaz
Roman
Dobrý den,
Mám poněkud komplexní dotaz. Jde o to, že někdy ke konci října jsme s přítelkyni užili marihuanu ve formě jointu, přítelkyně byla v tomto ohledu celkem nováček, byl to náš asi 5 společný joint. Do této doby nebyli žádné problémy a její stav byl vždy odpovídající stavu zdravého jedince. Ovšem tento večer se vše změnilo, cca do půl hodiny od požití, začala mít přítelkyně řekl bych až psycho stav. Začalo to tím, že jsme oba seděli na pohovce a ona z ničeho nic vyskočila, klekla si na kolena a několikrát vykřikla “nenene”, zírala tupě z okna do blba a stále opakovala, že musí být dobrým člověkem a že se musí omluvit, že chce odpuštění, netušila co se děje, jako by byla někde “jinde”, přišlo jakoby prožívala halucinace, možná přímo bludy. Stále jsem se ji snažil uklidňovat, říkal jsem jí, že se nic neděje, že je jenom zkouřená, že to vyprchá a že se z toho vyspí. Bohužel stav se nelepšil, i když na okamžik se mi zdálo jakoby se vrátila, byla to opravdu chvilka, kdy to byla zase ona. Podařilo se mi ji dostat do postele, kde se lehce zklidnila, doufal jsem, že usne. Nestalo se tak, po jejím hodinovém naléhání jsem volal záchranku. Jediné na co byla ochotna reagovat a trochu se díky tomu uklidnila bylo právě to, že zachvíli záchranka přijede. Odnesl jsem ji k RZ, kde přímo na místě udělali základní vyšetření, až na zvýšený tep, bylo všechno v pořádku. Ovšem přítelkyně se nechala odvézt na pohotovostní příjem, i přes to, že v tu chvíli i podle doktorů k tomu nebyl důvod. Po cca dvou hodinách jsem se dostavil také, s tím, že už se snad zlepšila, že už to z ní vyprchalo, u mě osobně už účinky thc vyprchaváli. Bohužel ne tak u mojí přítelkyně. Byla jako v jiném světě, jako jiný člověk, bála se mě, bála se doktoru i sestřiček, musím říct že personál nebyl vůbec milý a jejímu stavu rozhodně nepomohl, to nic nemění na skutečnosti, že to nebyla ona. Bála se úplně všech, myslela si, že jí chceme všichni ublížit, samozřejmě že doktor na místě nezjistil nic nového a tak jí chtěl poslat domu. Problém byl, že zpátky domu se vrátit nechtěla a její máma nezvedala telefon. Upozorňuji už bylo kolem 3 ráno. Došlo to do situace, kdy byla doktorem přivolána městská policie, s tím, ze když se nerozhodne kam půjde, odvezou ji na zachytku. Snažil jsem se ji jemně domluvit, ať jde semnou zpátky domu, ale marně. Domluvili jsme se tedy s MP, ze půjdeme ven a tam situaci vyřešíme. V cestě nám stala jenom její zavedená kanila v žíle. Odmítala si ji vyndat, bála se si ji vyndat. Půl hodiny přesvědčování a nakonec to skončilo tak ze 2 dvě sestry a městská policie museli kanilu vyndat za pomoci násilí, přítelkyně se prala, vzpirala a byla agresivní. Měla modřiny po celém těle, podotýkám ze váží kolem 50kg a čtyři lidi s ni měli problém. Venku poté následovalo hodinový rozhovor s MP, díky bohu, ze to byli v pohodě chlapi. Následně po domluvě i s přítelkyni, která už byla uklidněná, ale rozhodně to nebyla ona, jsme ji odvezli domu k její máme, kde jsem vše vysvětlil a předal, bohužel jsem nemohl zůstat, z důvodu které mi přítelkyně jen tak letmo řekla, bylo to par věci kvůli, kterým měla vycitky a určitě tomu stavu nepomohli. Každopádně odjel jsem s tím, ze se z toho vyspí . Ovšem nestalo se tak, během následující 4 dnů, to byl někdo jiný. Začala věřit v boha a ďábla, ptala se mě naprosto vážně, co kdy jsem ďábel, co když je její máma ďábel, říkala ze chce být dobrým člověkem, ze chce odpuštění, ze i já mám být dobrý, ale nejvíce mluvila o smrti, co po ni bude a jestli už je mrtvá, nebo se ji to jen zda. Začala se mě bát. Napsala mi, ze se omlouvá ze nejde aby jsme se viděli a ze se zase sejdeme a ze jsem teď člověk, kterého se nejvíc na světě teď boji. Takto podobně to 4 dny probíhalo. Poté to bylo ze čím víckrát se vyspala tím to bylo víc v pohode, už to byla docela zase ona. Chápu, ze si spojila ten nepříjemný zážitek semnou, proto se mě bála, také mi říkala, ze ji dělalo hrozne špatně, ze jsem prý dělal furt ty samé pohyby a pořad opakoval “ to bude dobrý, seš jenom zkourena”. Každopádně, čas plynul, ze začátku se bála tmy, chodit sama do koupelny a časem se to zlepšovalo. Stále ovšem mluvila občas o tom ze se boji smrti, pořad se snažila přijít na to co bude po ni, ale stav její byl z mého pohledu už vyrovnaný. Přibližně před týdnem, se špatně vyspala, měla stav kdy víte, ze jste vzhůru ale nemůže se hnout. Vyděsilo ji to, od té doby se to zase zhoršovalo. Až se mi sesypala, brecela, přepadla ji úzkost, ze neví co bude, ze už to nechce, ze se boji smrti a ze je to hrozny. V lékárně jsem na doporučení koupil l-tryptofan přírodní antidepresivum, pomáhalo ji to z nejhoršího a mohla fungovat, k tomu ještě vitamin b6 a guajacuran ke spánku, poslední dobou se pořad budí, pořad mi říká jak se boji ze už se nevzbudi. Každopádně prášky bylo po konzultaci s lékárníci možné kombinovat. Byl to přechodný krok, než najdeme psychiatra. 3 dny zpátky následovala jeho návštěva, předepsáno cipralex 10mg a neurol 0,25mg. L-tryptofan a guajacuran vysazeny. Zůstal ještě b6. První 2 dny užívání cipralexu až překvapivě dobra nálada. Cipralex 1 tabletku po ránu a neurol jednu před spaním. Ještě dnes mi sama říkala jak už se citi lépe. Nepřikladal jsem to za vinu cipralexu, který by měl zabrat nejdříve tak za 10 dni a ani neurolu, protože bere pouze málo dávku před spaním. Bylo mi záhadou z čeho tak dobra nálada. Pak to přišlo, z ničeho nic měla nějaký flashback ze zážitku s marihuanou, zase si klekla a říkala “nenene” ten stav trval par vteřin, ale byl stejně intenzivní jako před tím, zase jakoby halucinace nebo blud. Zase to ze ji to připomíná moje osoba. Protože si ten špatný stav přiřadila ke mne. I když sama ví ze já za to nemůžu a nedává mi nic za vinu. Nevim co si o tom myslet, jestli dávat za vinu tento flashback cipralexu, kde paradoxně muže ze začátku dojít ke zhoršení stavu nebo co vlastně delat, jestli jsou AD předepsaný správně nebo najít nekoho odbornejsiho. Budu rad za každou odpověď. Diky

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
děkuji za velmi podrobný popis. U Vaší přítelkyně pravděpodobně proběhla toxická psychóza a je škoda, že nebyla záchrankou odvezena na psychiatrii. Ale to vůbec nevadí. Stav ale rozhodně není dobrý a nejsem si uplně jistá, jestli je Cipralex dostatečný. Já osobně bych podle toho, co popisujete alespoň na přechodnou dobu sáhla po antipsychotiku, ale Váš ambulantní psychiatr jí viděl a vyšetřil a určitě ví, co dělá. Věřím, že jste mu s přítelkyní poskytli podrobné informace.
Cipralex určitě flashback nezpůsobil. Co se doplňků typu tryptofanu a guajacuranu a B6 týče, určitě neškodí, pomůžou metabolizmu mozku.
Toxická psychóza obecně vzniká po intoxikaci do 2 týdnů a odezní do 6 týdnů. Může být ale i jiná varianta, Vaše přítelkyně může mít vrozenou tzv "vulnerabilitu" - sklon k psychické, obzvlášť psychotické nemoci a THC byl zpouštěč,stresový faktor, který když se sejde se zranitelností, může spustit onemocnění.
Takhle to nedokážu rozlišit, často se dá až při hospitaůozaci a pozorování za hospitalizace zpřesnit, o co vlastně jde.
Určitě dál docházejte k psychiatrovi, ale pokud by se stav nelepšil a Váš psychiatr by navrhoval hospitalizaci, určitě neváhejte. Za hospitalizace se dají lépe a rychleji nastavit správné léky, dá se udělat podrobné vyšetření a zároveň i klinický psycholog provede testy, kde se zjistí, kde je problém - jestli na pozadí ještě neprobíhá psychóza, jestli jde primárně o úzkostnou poruchu a podobně.
V žádném případě by už Vaše přítelkyně neměla hulit ani zkoušet jiné drogy, právě kvůli tý zranitelnosti.
S pozdravem,
VP