Závislost po závislosti?
Kačena
Dobrý den, mám prostý dotaz. Je Vubec možné, aby se člověk dostal ze závislosti na pervitinu? Šňupala jsem nepravidelně 8 let a nitrozilne 2roky skoro každý den. Před dvěma lety mi došlo, že jestli neprestanu, jdu sedět. Uprosila jsem matku a sestru a odstěhovala se domů, ihned nastoupila do práce a žádné drogy. Zanedlouho jsem otěhotněla a mám zdravou dcerku... Ale.. Myslím na drogy stále, dokola si každý den přehrává v hlavě jak si dávám pecky.. Už z toho šílím. Tak by mě zajímalo zda to někdy vůbec přestane? Nechci už brát, kvůli dcerce, ale bojím se toho, že nastane situace a někdo mi to strčí pod nos a já nebudu tak silná.. Mám strach

Odpověděl: Amrit Sen
Kačenko, zdravím Vás.
Cením si Vaší důvěry. Chápu Vaše trápení, obavy a úzkost, zažil jsem je na vlastní kůži.
Ano, Váš dotaz je prostý. Stejně i odpověď.
Závislost na pervitinu dostat pod kontrolu, žít spokojený život, lze.
Cesta k němu však nebývá úplně snadná. Vyžaduje upřímnost, poctivé úsilí, otevřenou mysl a odvážné srdce. Proces úzdravy je vždy během na delší trať.
Jsme v dlouhodobém kontaktu s dlouhou řadou lidí, kterým se to podařilo a daří, stále jich přibývá.
To je dobrá zpráva, jak pro nás, pracovníky adiktologických služeb, tak pro závislé, kteří ještě trpí, nejširší veřejnost nevyjímaje, ale především pro Vás.
Naději má každý. Začít lze kdykoli, nemusí jít o mílové kroky. Nejdůležitější je tady a teď, proměnit myšlenku v čin, dobrý start.
První krok, přiznání si problému, tedy závislosti, na kterou sama nestačíte, jste podnikla. Následovat by mělo promluvit o tom otevřeně s někým dalším. Mám na mysli někoho, kdo sám drogy neužívá, s někým z rodiny, přátel, komu důvěřujete.
U většiny uzdravených, byl na počátku jejich dobré cesty, kontakt s odbornou podporou a pomocí, případně společenstvím vzájemně se podporujících, uzdravujících se závislých, případně obojím.
Máte můj obdiv a respekt, že se tak statečně držíte, a doposud se bez konzultací a podpory odborníků obešla. Dokážu si představit úmornost, a vyčerpávající martýrium, kterým musíte procházet. Takto se možná dá, "na sílu držet" různě dlouho, ale s velice nejistým výhledem.
Je dobře, že si to uvědomujete, a že jste napsala. Doporučuji Vám na nic nečekat, zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, případně do kontaktního centra a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení, vlídní a chápající odborníci, doporučí konkrétní kroky, abyste se cítila lépe, bezpečněji.
Dozvíte se, jak rozeznávat a pracovat s cravingem - chutěmi, a mnoho dalšího.
Uleví se Vám, budete pevnější v kramflecích. Získáte podporu, pomoc a užitečné informace, také obdiv a respekt, že jste dokázala přijít.
Asi tušíte, že vše nevyřeší jedna konzultace. Nejvýhodnější a nejbezpečnější pro Vás bude, sjednat si průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas a vyhnula se zbytečným chybám.
Obdivuji Vás, Vaše závislost, "uspaná" mateřstvím, vystrkuje rohy, probudila se k životu. Jednejte tedy, co nejdříve, je na čase. S podporu se zvládnout určitě dá, zkušenosti a kus práce za sebou, budou hrát ve Váš prospěch, jen je správně zúročit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky a služby v dosahu obratem pošleme.
Služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat některou z našich služeb:
http://www.sananim.cz/
Zároveň Vám doporučuji, pokud byste měla skupinu v dosahu, navštívit mítink NA - Anonymních narkomanů, společenství vzájemně se podporujících závislých, kterým se díky sdílení zkušeností a 12 krokovému programu, daří abstinovat a uzdravovat se:
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
Jak můžete potřebné kontakty vyhledat, podle oblasti a typu služby, sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty:
http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Dobrý kus cesty jste urazila, seberete kuráž, jednejte.
Držím palce, požehnaný Advent.
Hodně štěstí, kdykoli napište, Amrit Sen.