Extaze a alkohol
eve xdd
Dobrý den
Už přes rok užívám pravidelně extazi a kombinuju jí s alkoholem a poppers stavy mám skoro vždycky stejné.Minulý měsíc jsem měla extazi 3 týdny po sobě.Je možné že z toho budu mít nějaké následky ? Ovlivňuje to nějak moje zdraví ? Je mi 16 let

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Eve,
píšete, že je vám 16 let a už rok užíváte extázi v kombinaci s alkoholem a poppers. Ptáte se, jestli z toho budete mít nějaké následky. A jestli to ovlivňuje vaše zdraví.
Předpokládám, že nečekáte, že vám užívání takové kombinace někdo posvětí. Kombinování drog je nebezpečné, nemluvě o tom, že vy sama jste velmi mladá a z dlouhodobého hlediska lze dopady na vaše fyzické, ale hlavně psychické zdraví, jen těžko předvívat.
Obecně je odpověď snadná - ano, ovlivňuje to vaše zdraví. A ano, může to mít pro vás vážné zdravotní ale i jiné následky.
Je možné, že pokud byste přestala okamžitě, žádné závažné zdravotní dopady nepocítíte. Jste mladá, tělo se umí dobře regenerovat. Dost možná budete nějakou dobu bojovat s velkými chutěmi na extázi a nějakou dobu bude spousta věcí působit šedě a nevýrazně ve srovnání se zábavou na drogách. Možná budete nějakou dobu smutnější, ale může to dopadnou dobře. Otázkou zůstává, co vás vlastně k drogám přivedlo?
Jiná situace může nastat třeba už za týden, nebo za měsíc, za rok, kdy vás jednou kombinace těchto látek přivede do stavu, který nebude příjemný - může jít o bad trip, nebo nějakou špatnou zkušenost s lidmi, kteří zneužijí situace. Může se stát, že zkolabujete, nebo že dokonce zemřete. Můžete urychlit nástup nějakých vážnějších psychických problémů, se kterými pak můžete bojovat i celý zbytek života. Možná se vám nic z toho nepřihodí, ale kdo ví.
Účinky těchto látek se navzájem kříží. V kombinaci mohou být dost nevyzpytatelné. Zejména pak kombinace poppers a extáze může vést k selhání (poppers snižuje tlak, zvyšeuje tepovou frekvenci, obdobně jako extáze). Poppers sami o sobě snižují imunitu, snižují schopnost zdravého úsudku, což je v kombinaci s užitím jako afrodiziakum velmi rizikové pokud jde o užití v souvislost se sexem - člověk může být promiskuitnější, nezodpovědný. Navíc prokazatelně poškozují nosní sliznici a plíce.
Pokud jde o promiskuitu a zodpovědnost, pak jí ješte potencují obě další užívané drogy.
Složení extáze není nic, co by se dalo garantovat. Dneska často obsahují různé příměsi včetně pervitinu. Stačí jedna "špatná" tableta a máte na průšvih zaděláno.
Látky se potencují s ohledem na rozvoj tolerance. Extáze spíše nabuzuje, alkohol mírně tlumí. Dávky pak rychleji rostou.
Extáze i alkohol navozují příjemné pocity sounáležitosti, lásky ke světu. Obě látky mají vliv na paměť. Alkohol ovlivňuje ale i motoriku, rozhodování, přesnost. Dlouhodobě se obě látky podepisují na rozvoji deprese. U alkoholu navíc sice nenápadně, ale přesto postupně, roste tolerance a je potřeba pro stejný efekt užívat víc.
Zdá se, že i jednorázové užití extáze má dopady na mozek. Opakované užívání může mít následky trvalé. Otázkou zůstává do jaké míry je mozek schopen se regenerovat. To se může dost individuálně lišit.
Možná by vás v tomto ohledu mohla zajímat dvě videa, která najdete zde:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
Podívejte se na alkohol a extázi, možná pak bude ledasco srozumitelnější. Je tam vysvětleno jak přesně v mozku obě látky fungují a co způsobují na neuronových synapsích, jak to pak souvisí s rozvojem deprese, potřebou vyšších dávek apod.
Pokud byste se chtěla zkusit chovat alespoň trochu zodpovědněji - za což bych se přimlouvala, pak by bylo rozumné užívat pouze jednu drogu a né všechny kombinovat. Dávat si pozor na odpočinek, pitný režim (né energy drinky nebo alkohol), a sem tam možná zařadit i nějaký víkend s jinou zábavou než drogami. Co vy na to? Zkusila jste to někdy? Dokázala jste v posledním roce měsíc nic neužít?
Někdy není od věci si sám sebe tak trochu otestovat a pokusit se nic neužívat po dobu dvou měsíců. Člověk zjistí, jak na tom vlastně je a možná ho už i trochu přejdou ty největší chutě a dokáže si zase užít i nějalou zábavu bez drog.
Jedna z otázek, která mi bleskla hlavou hned po přečtení vašeho dotazu byla: "Proč se 16 letá dívka rozhodne užívat drogy a ještě navíc je takhle kombinovat? Co se stalo, co jí k tomu přivedlo?" Říkám si, jestli byste vlastně nepotřebovala spíš než radu ohledně drog něco jiného, nebo prostě někoho, komu byste mohla věřit a mluvit s ním o všem, co vás trápí. Máte někoho takového? Nebo se pletu. Nevím. Co vy?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.