Extáze
Anet
Zdravím, původně jsem psala kvůli zvláštními stavu, ale nakonec jsem to přesunula až do druhé části otázky, protože jsem se rozepsala a uvědomila si, že se potřebuji zeptat na neco důležitějšího.
1)Před třemi týdny jsem poprvé zkusila extázy (měla jsem půlku). Zažila jsem úžasný večer, všechny jsem milovala. Dávala jsem na sebe pozor, dávala jsem si pauzy v tancování a hodně jsem pila. Další den jsem se najedla a prospala. Neměla jsem dojezd ani nic podobného jako deprese nebo nějaký špatný stav po konci účinku. Do týdne jsem si koupila další dvě tablety “do zásoby”. Chtěla jsem si dát hned další vikend a vyloženě jsem k němu jen přežívala. V pátek když to konečně nastalo, jsem si uvědomila, že to je asi špatné to nutkání, extázi jsem si nedala, přestože jsem hrozně chtěla a snažila jsem se si užít večer bez ní. Od te doby mám pořád chuť, ale říkám si, že až za nejakou dobu. Ikdyž teď mě často napadá: a nezkazí se ty tablety? tolik peněz jsi vyhodila. radši si dej alespoň půlku. Proto se chci zeptat, vydrží třeba půl roku, že? Potřebuju ten mozek nejak přesvědčit.
2)Teď ta druhá věc. Stalo se mi to v nedeli vecer, bylo to zvláštní. Mela jsem divny pocit, jako bych byla opilá nebo tak. Byla jsem uvolněná a energická. Potom přišla ta láska ke všem a všemu a došlo mi, že mám ten stejný pocit, jaký jsem měla na extázi. Ten den jsem ale byla s rodinou a nebylo možné, že bych extázy požila, ani nevědomky. Bylo mi skvěle. Je možné že to byl nějaký flashback? Na jednu stranu mi to připadalo úžasné, no na druhou se bojim, aby se mi to nestalo znova nekdy v nevhodnou chvili nebo aby mi to neco neudělalo.. co je vlastne flashback? Jak může nastat kdyz nemam v těle tu látku? Je to jako bych drogu požila anebo je to jen nejaka vzpomínka?
Promiňte za dlouhý text. A předem mockrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Anet,
díky za dotaz i za důvěru. Půjdu rovnou k dotazům.
1. Jedním z důvodů, proč se lidé k užití extáze vrací, jsou vámi popisované příjmené pocity. Lidé, kteří takové pocity jinak přliš neznají, nejsou sami se sebou spokojení apod., mívají velkou tendenci se k užití vracet právě z toho důvodu, že se jim pocit na extázi líbí a neumí ho dosáhnout jinou cestou. Ale i ostatním lidem se pochopitelně takový stav líbí a zdánlivě není nic jednoduššího, než si vzít extázi ... bohužel se ukazuje, že mozek i jednorázovým užitím trpí, nemluvě o dalších rizicích (podívejte se třeba sem). Po užití následuje potřeba dočerpat síly - minimálně je to tedy spánek. Často ale i deprese a velká touha se znovu vrátit ke stavu na extázi.
Vy jste se snažila během užití odpočívat, pít. Je vidět, že jste se tedy dopředu informovala. Navíc jste si svou touhu po další extázi uvědomila a její síla pro vás byla důvodem, proč jste další užití odložila. Né každý by něco takového dokázal - už proto, že je touha po pocitech, které měl člověk na extázi veliká, nebo i proto, že přeci nevyhodí peníze, které za extázi utratil.
Užití jste odložila, ale tablety máte stále uložené. Chápu to tak, že je tedy máte v plánu užít. Nebo jste přeci jenom na vážkách?
Zajímá vás, jak dlouho tablety vydrží. Inu, na to není žádná zaručená odpověď. Kdo ví, co je v extázi obsaženo a jakou mají její složky trvanlivost, vlastnosti apod. Určitě pomůže uchovat tablety v čistotě, sáčku, suchu a chladu, ale jestli budou i po půl roce bezpečné, nelze říct. Vždy je tam riziko znečištění, kontaminace něčím dalším, znehodnocení například plísní nebo nějakým chemickým procesem. Nemluvě o tom, že ve své podstatně "bezpečné" nebudou nikdy.
Je na vás, co s tabletami uděláte. Mít je u sebe ale nejspíš bude celem velké pokušení. Držím vám v tomto směru palce.
2. to, co popisujete, je skutečně nejspíš flashback. O flashbacku toho víme málo, nelze jasně říct, co se po tu dobu v těle a mozku děje. Více se podobá "stavu jako na droze" než vzpomínce. Je to stav, který nelze nijak předpovědět. Mohou být zrakové, čichové, sluchové, pocitové,... Často bývá flashback vyvolán něčím, co vám situaci na droze připomene (může to být čichový vjem, drobnost, cokoli). Nejčastěji trvá pár vteřin, ale může to být i déle. Tím, že nevíte, kdy k němu dojde, se můžete dostat do velmi nepříjemné situace - může se vám to stát ve škole, práci, za volantem apod. Lidé bývají následně překvapení, někdy až zmatení. Můžete mít jeden flashback a pak už nikdy nic, ale můžete je zažít i několikrát za den. Samotný flashback nemusí být vždycky příjemný (obzvlášť máte-li za sebou i bad trip - což naštěstí není váš případ). Flashback už se nemusí vůbec opakovat, v případě, že se opakují, často postupně vymizí, zejména pokud člověk už dál žádné halucinogeny neužívá.
Pokud máte v rodině nějakou psychickou/psychiatrickou zátěž (například sebevraždy, schizofrenii, pobyty na psychiatrii apod.), pak byste měla být velmi opatrná a nejlepší by bylo se drogám vyhnout docela.
Pro tuto chvíli alespoň takto. Jestli jsem byla v něčem nesrozumitelná, nebojte se napsat znovu.
Při experimentování na sebe dávejte pozor a kdyby se dělo cokoli, co se vám nepozdává, ozvěte se.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.