Jak teď postupovat...?
Zuzka
Dobrý den,
potřebovala bych od vás poradit. Můj blízký příbuzný užívá nitrožilně pervitin. Zhruba před rokem absolvoval léčbu (cca 3 měsíce), v té době užíval „pouze“ nosem. Už při odchodu z léčebny mi bylo od terapeuta řečeno, že on sám skončit nechce, a dělá to jen kvůli rodině a že se pravděpodobně k droze zase vrátí.
Teď po roce tedy přešel ze šňupání na jehly, proběhl nějaký vyhazov z domu a opětovný návrat, je bez práce (kterou prý shání, ale moc se ke skutečným činům nemá – spíš se jen snaží oddálit tento problém), jeho okruh známých se omezuje na lidi, kteří jsou ve výkonu trestu (občas napíše dopis) nebo „kamarádíčky“ které bych prý ani znát nechtěla – jeho slova. Navíc jsem v jeho věcech našla masku na dýchání, nebo respirátor, nevím, takže mám podezření, že už se pohybuje opravdu hodně blízko u zdroje.
Když spolu mluvíme o léčbě, absolutně se zasekne, nechce slyšet moje důvody proč takto ne, spíš se mi snaží vysvětlit, proč je užívání dobrý, a že ho nechápu.
Nechci ale, abyste si o něm mysleli jen to nejhorší, v jádru je to hodný člověk, ochotný pomoct, vyslechnout, radovat se s někým, komu se v životě něco podařilo. A o to je to horší a pro rodinu bolestivější.
Jak ho mám přesvědčit, že takhle to dál nejde? Donutit ho k léčbě brečením je asi blbost, to už máme vyzkoušený. Ale přece to nemůžu donekonečna přecházet, sem tam se pohádat a potom se zase nějakou chvíli tvářit, že se nic neděje – jen do dalšího průseru, a tak pořád dokola.
Děkuji za radu a za vaše stránky.
Zuzka, Jižní Morava

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je hrozně těžké někoho donutit do léčby proti jeho vůli, to už jste si vyzkoušeli. Nepíšete, jestli bydlíte ve společné domácnosti nebo jak velký vliv Vy na něj vlastně máte. Většinou se na změnu dá tlačit tím, že rodina odmítá poskytovat nějaký komfort, bydlení, peníze, pomoc v situacích, které nevedou ven z drog, podporu, komunikaci. Váš příbuzný je ve stadiu, kdy ho ještě drogy baví a možná bude bohužel nutné počkat ještě nějakou dobu, než začnou negativa převažovat nad pozitivy.
Pokud byste chtěli situaci více zmapovat, doporučila bych zajít někam osobně, ideálně i s těmi, kdo s ním mají nejužší vztahy a bydlí případně v jedné domácnosti. Můžete se obrátit na sdružení Podané ruce (www.podaneruce.cz), které má síť poraden na Moravě.
Držím palce, aby se situace nějak pohnula,
s pozdravem
Jana Žáková