Kokain
Eva
Dobry den,
Obracím se s prosbou, jak nejvhodneji pomoci členu rodiny - žena 35let, 2 děti. Manžel o užívání kokainu neví. Obrátila se na nás s prosbou o peníze - vyčerpala spořící účet a před svátky ma strach, že to manžel zjisti. Prý začala užívat kokain letos, po dobu 8 měsíců. Dlouhodobě (nevím frekvenci) kouři marihuanu (to možná manžel ví).
Má obava je, že peníze (2tisice euro) použije na další dávky kokainu. Nebo je možné, že se po 8m užívání vrátí k běžnému životu? Je vhodny psycholog? Máme to raději manželovi říct? Uživatelka má z prozrazení, vzhledem k nezletilým dětem a ne úplně šťastnému manželství, strach.
Mnohokrát děkuji za vaši radu, sami nevíme jak se k problému postavit.
S pozdravem Eva

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
v podobných situacích je dobré držet se pravidla, že člověk pomáhá jen v tom, co jednoznačně vede k životu bez drogy. A kromě naprostých výjimek nepůjčovat peníze, protože to nebývá vůbec k ničemu dobré, tedy kromě toho, že o ně přijdete. Jen tím zmírníte pomyslný pád Vaší příbuzné do průšvihu, není žádný důvod proč si myslet, že by díky těm penězům přestala s drogami.
Co se týče prozrazení problému manželovi, to je velmi ošemetné. Pokud by se jednalo jen o ně dva dospělé, bylo by jednoznačnější, že je to jejich vnitřní rodinná věc a dokud vás o radu nebo pomoc nepožádají, nemáte se do toho vměšovat (i když to samozřejmě také neplatí stoprocentně). Jiná situace ale je, když jsou v rodině děti. Pak je potřeba velmi dobře zvážit, jestli je užívání matky nějak ohrožuje a v tom případě jednat hlavně v jejich zájmu.
Jednoznačně bych jí tedy nabídla zprostředkování odborné pomoci, třeba i to, že jí tam doprovodíte. Ale peníze myslím nejsou vhodnou pomocí. Ohledně prozrazení zvažte závažnost situace, případně se můžete poradit s někým osobně, to se dá situace probrat podrobněji.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)