úzkost po extázi-pokračování
filali
Dobrý den,
Mám od obvodaka Guajacuran (zatím jsem měla druhou tabletku + mám brát 2x denně paralen na bolesti na hrudi, zatím cítím zlepšení..především mě asi uklidnilo, že obvodak rekl, že bolest není nic vážného-měla jsem strach asi predevším z toho, bolest je menší, akorát jsem zase dnes usnula až asi v 5 ráno a v 7 vstávala. A celkově mám ještě trochu strach – asi ne už z aktuálního zdravotního stavu, ale spíš mám strach, že budu mít problémy se spaním atd dlouhodobě. predepsal mi i Atarax-ale zatim ho neberu, nechci brat zbytecne takové prasky. Špatné období nemám – v osobním životě všechno super, akorát studuji docela náročnou VŠ a z toho mám hodně stresu, ale to není nic nového. Na internetu jsem se dočetla-že extáze vyplavuje z mozku nějaký serotonin, který ovlivnuje spanek, uceni, deprese a pak nejakou dobu trvá, než se vrátí zpět (hlavně při častém uzivani extaze nebo při velké dávce). Nemohl by to být ten důvod, že mám strach a nemůžu spát? Nebo 14 dní je už dost dlouhá doba, aby se to vrátilo do původního stavu? Píšou, Že většinou uprostřed týdne lidi cítí deprese cca 3 dny po uziti, ale mně problémy nastaly až 9. Den.Také jsem se dočetla, že serotonin má vliv na napětí hladkého svalstva – tak jestli nemůžu mít bolesti na hrudi z toho?
Nemyslím si, že by se jednalo o panickou úzkost z ničeho nic –vyděsila mě především ta bolest na hrudi a já z drog měla vždycky strach, takže jsem si to asi trochu vsugerovala, rozhodně by mě nenapadlo nikdy nic kombinovat nebo zkoušet tvrdší drogy nebo jíst extázi každý víkend – lidé kolem mě za jeden večer kombinují extáze s kokainem , marihuanou a alkohol a žádný negativní důsledky nemají, do toho bych nikdy nešla, nepiju ani alkohol k extázi. Jsem na sebe naštvaná i kvůli té extázi – ale nikdy jsem po ní takové problémy neměla a bylo to pro mě odreagování od náročného studia a myslela jsem si, že to nemuze nic udelat, když to nekombinuji, dodržuji pitní režim atd, tolik lidí na světe bere extazi.
Co si myslíte o tom serotoninu – mohl by to být důvod nebo je to blbost? A jak to kdyžtak cca dlouho trvá? A poprosilala bych o ten kontakt v Praze, kdyby potíže přetrvávaly.
Děkuji a přeji hezký víkend

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za zpoždění v odpovědi. Myslím, že to, co Vám předepsal praktický lékař, je v pořádku. Měla jsem trochu obavy, aby Vám nenapsal nějaké léky na uklidnění ze skupiny benzodiazepinů, protože ty by se měly předepisovat s velkou opatrností - mají potenciál vyvolat závislost. Což ani jeden z těch léků, které máte, není. Na Vašem místě bych neměla obavy je brát.
Co se týče toho neurotransmiteru (přenašeče nervových vzruchů) serotoninu, tak máte pravdu. Jedním z efektů MDMA je masivní vyplavení serotoninu, což způsobuje ty stavy, kvůli nimž lidé extázi berou... Problém je, že tím se v mozku zásoby serotoninu vyčerpávají.  Serotonin se účastní především procesů, které se podílejí na vzniku nálad. Jeho nedostatek způsobuje změny nálady, celkovou depresi, případně poruchy spánku, podrážděnost až agresivitu. Změny v jeho metabolismu mohou být odpovědné i za určité psychické poruchy; mohou vyvolávat např. úzkost. Uvádí se, že po užití extáze mívají lidé typicky zhoršenou náladu po 2-3 dnech od užití, nicméně při dlouhodobém užívání je pak ta hladina serotoninu snížena také dlouhodobě a návrat k původním hodnotám může trvat i řadu měsíců. Co se týče spojitosti s tím, že serotonin ovlivňuje hladké svalstvo, tak tam těžko hodnotit, zda to na Váš stav mohlo mít vliv, spíš o tom pochybuji. Spíš bych uvažovala o tom, že se jedná o somatický projev té úzkosti a strachu, ono je to všechno propojené... Tož k serotoninu.
Jak už jsem ale psala, po internetu se dá diagnostikovat dosti těžko, a počítám, že faktorů bude víc - stres ve škole (i když píšete, že to je normální a dá se s tím počítat, tak to samozřejmě zátěž je), užití extáze (navíc dva dny po sobě), možná i fyzické vyčerpání po té akci...
Je fajn, že jste extázi nikdy s ničím nekombinovala, dodržovala jste pravidla jako je dostatek tekutin. Tím jste se patrně uchránila od mnoha dalších potíží. Nicméně to bohužel neznamená, že se člověku nemůže nic stát. Je to látka, která ovlivňuje psychiku, a i když MDMA nepatří k drogám s razantním účinkem a nemá takový potenciál vyvolat závislost, tak samozřejmě úplně bezpečná také není. Krom toho, nemuselo se jednat jen o MDMA - v tabletách extáze bývají různé méně či více nebezpečné příměsi, které nepoznáte - mohlo se jednat o látky typu piracetam nebo acylpyrin, ale také o nějaké nové syntetické drogy se stimulačním účinkem, případně o metamfetamin (pervitin). Obsah tablety bez toxikologické analýzy těžko poznáte. To, že jiní lidé berou různé kombinace drog a nepociťují takové negativní dopady, je prostě o tom, že každý z nás je jiný a jeho organismus jinak reaguje - proto se nikdy nedá odhadnout, komu droga třeba hned po prvním užití způsobí potíže a komu ne, u koho se rozvine na nějaké látce závislost a u koho ne... To je prostě patří mezi ta rizika, která podstupujete, když se rozhodnete nějakou psychotropní látku vyzkoušet.
Pokud by se to nelepšilo a potíže přetrvávaly, tak posílám dva kontakty:
SANANIM, Specializované ambulantní služby (CADAS)
Psychiatrická ambulance
(vedoucí MUDr. Jan Audrlický)
Žitná 51, Praha 1
Před návštěvou je zapotřebí se objednat na telefonním čísle 222 924 245 nebo 603 831 815.
(řekněte, že jste dostala kontakt prostřednictvím Drogové poradny)
Klinika adiktologie
Psychiatrická ambulance
MUDr. Jakub Minařík
Apolinářská 4, Praha 2
e-mail: jakub.minarik@vfn.cz
tel.: 224 968 260
(také je potřeba se předem objednat, pokud byste se nedovolala, zkoušejte dál, dr. Minařík je často obtížně k zastižení, ale jistě by se Vás rád ujal).
Přeji hodně štěstí a držím palce, ať se to zlepší.
Bára Orlíková