Úzkost po extázi
filali
Dobrý den,
jsem občasná uživatelka extáze. V minulosti jsem zkusila ještě 1x lsd, jinak nic, ani nic jiného zkusit nechci, ani jsem nikdy nekouřila.
Mám ráda taneční hudbu a extázi beru z důvodu, abych vydržela déle tancovat a pro lepší cítění hudby.
Vždy mi po tom bylo dobře, akorát 2-3 dny po akci lehká nevolnost, motání hlavy, ¨kocovina¨. V době účinku extáze mám vždy problém s močením, kdy mi to nejde, musím hodně tlačit, jde to jen po kapičkách...ale mám to tak vždycky a vždy se to rychle dá zase do pořádku. Snažím se dostatečně pít a odpocivat.
Před měsícem jsem měla mdma (v krystalech, předtím 2 měsíce jsem nic neměla), po akci až na slabou kocovinu dobrý. Před 14 dny opět, bohužel v pátek i v sobotu, v pátek 1,5tablety extáze, v sobotu 3/4. Páteční dávka na mě byla asi dost silná (jsem drobné postavy), přišlo mi, že se mi hůře dýchá..netuším jak dlouho to trvalo, byla jsem v klidu a seděla. Poté jsem měla nával na zvracení a vyzvracela trochu ¨bílé pěny¨ a tím dýchací potíže přestaly a já se rozhodla ještě chvíli tančit a druhý den v sobotu pokračovat. Po víkendu kromě únavy a lehké nevolnosti jsem byla v pořádku. Potíže nastaly 8 dnů později, kdy jsem si večer šla lehnout, přišla na mě z ničeho nic úzkost, přišlo mi, že mě bolí zase na hrudi, špatně dýchá...tu noc jsem neusnula, bála jsem se usnout, měla jsem i strach, i když jsem nebyla sama doma. Pro jistotu jsem šla k lékaři, řekla jsem mu, že mám tlak při dýchání a bála jsem se usnout, řekl mi, že to je od páteře. Tím mě uklidnil. Strach a úzkost přetrvávaly, i když spíš jen když na to myslím a soustředím se na to, večer jsem byla s kamarádkou a nic mi nebylo. Druhý den po probuzení (dnes) jsem zase cítíla bolest při dýchání a vystrašilo mě to, že jsem šla k lékaři už vystrašená podruhé. Má mě myslím už za blázla, ptal se jestli nemám osobní proboémy, každopádně mě uklidnilo, že mi řekl, poslech v pořádku.
Co to může být? Mohla se u mě rozvinout nějaká psychická porucha a mám to řešit (kde?) nebo to spíše přejde?
Na internetu jsem si toho také dost přečetla a možná jsem si ty pocity vsugerovala, každopádně mám strach.
V minulosti jsem žádné psychické problémy neměla, akorát mám jeden stresující zážitek (ale myslím, že jsem na něj dávno zapomněla a ani po něm jsem se nemusela nijak léčit nebo brát nějaké léky). Obvodní lékař mi dnes předepsal nějaké léky na ukkidnění, každopadně je zatím zkusit nebrat a ještě počkat.
Děkuji a přeji hezký den

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Chápu, že máte obavy z toho, co se Vám v poslední době stalo. Je dobře, že jste jednak vyrazila k lékaři, abyste se ujistila, že se nejedná o nějaké závažné zdravotní potíže, a jednak, že jste napsala sem, abyste se poradila, co s tím.
Myslím, že popisované stavy asi budou opravdu spíše psychického charakteru. Nedokážu posoudit, nakolik to může souviset s předchozím užíváním extáze. Pravděpodobně to nebude přímý důsledek užití. Nicméně rozvoj jakýchkoliv duševních potíží je daný mnoha faktory, z nichž část je genetická a biologická, část souvisí s Vaším vývojem a zkušenostmi v průběhu života, a část je daná aktuální situací, stresem a případně užitím nějakých psychotropních látek... Takže extáze v tom mohla hrát taky nějakou roli. Nevím, v jaké jste aktuálně situaci, zda nemáte nějaké náročné období, nevím, zda někdo z Vaší rodiny třeba netrpěl nějakými psychickými problémy ani neznám Váš celkový zdravotní stav. Není tedy úplně možné to takhle na dálku přes internet zhodnotit.
Nicméně to, co popisujete, mi hodně připomíná projevy panické ataky. Jednak prožívaná úzkost a strach usnout, jednak potíže s dýcháním, bolest na hrudi... I to, že lékař nepotvrdil žádné somatické potíže a při druhé návštěvě se Vás dotazoval spíše na to, zda nemáte nějaké osobní problémy. V tuto chvíli by asi bylo nejvhodnější navštívit psychiatra, aby zjistil, zda se jednalo opravdu o panickou ataku a předepsal Vám případně vhodnější léky než klasické léky na uklidnění, které nejspíš máte od původního lékaře. Ony ty panické ataky totiž mají tendenci se opakovat a mohou znepříjemňovat život dlouhodobě, pokud se neléčí. Bylo by tedy fajn to řešit hned zpočátku a nečekat, zda to samo zmizí...
Tady přidávám popis panické ataky ze spřízněného webu https://psychologie.cz/kdyz-se-srdce-roztluce-hruzou/. Nevím, jestli tento obraz odpovídá aspoň zhruba tomu, co jste prožila, ale přiznám, že při Vašem popisu to bylo první, co mě napadlo, že by se Vám mohlo dít. Nicméně o co se přesně jedná a jak postupovat dál, by měl teď psychiatr na základě osobního setkání a vyšetření.
Každopádně bych se vyhnula (a nejspíš i do budoucna) té extázi. Přestože to nemusela být příčina Vašich potíží, určitě to není nic, co by zlepšení Vašeho psychického stavu napomáhalo. A mohlo by to být do budoucna spouštěčem těch úzkostných stavů.
Nevím, kolik je Vám let a odkud jste, pokud mi to napíšete, mohla bych Vám doporučit vhodného psychiatra ve Vašem regionu, který má zkušenosti i s drogovou problematikou a který by Vám mohl pomoci. Nebojte se, nikdo na Vás nebude koukat skrz prsty.
Přeji zatím hodně štěstí a ozvěte se.
Bára Orlíková