Odebrání řidičského průkazu
Petra
Dobrý den,
Manžel šel na léčení závislosti drogové na psychiatrii v Kroměříži na Mandalu. Šel dobrovolně,ovšem podmínky byly až dost kruté a ( uživatelem je 2 roky a má rodinné zázemí i práci žádné problémy se zákony nic),toto léčení ukončil a doktorka mu sebrala řidičský průkaz. Nechápu z jakého důvodu a má vůbec na to právo? Nikdy nebyl zadržen kvůli řízení pod návykovou látkou ani nic jiného. Je toto oprávněné jednání. Kord když se šel dobrovolně léčit. Chtěl podporu rodiny,psychicky se zhroutil a prosil o jeden klidně hlídaný hovor mě ( manželce) ,abych ho povzbudila,oni ho odmítli a ráno to vzdal,že to bez rodiny nezvládne a oni mu sebrali řidičák. Je to u každého léčení závislosti?

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Obvodní lékařka vašeho manžela postupovala naprosto v souladu s předpisy a pravidly. Měl by tak postupovat každý lékař, ale pokud vím z praxe, není to tak. Otázka, kterou kladete, je přesně zodpovězena dikcí vyhlášky. Jde o tzv zdravotní způspbilost při řízení motorového vozidla, kterou velmi detailně upravuje Vyhláška 277/2004 Sb. Ministerstva zdravotnictví ze dne 26. dubna 2004 o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel, zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel s podmínkou a náležitosti lékařského potvrzení osvědčujícího zdravotní důvody, pro něž se za jízdy nelze na sedadle motorového vozidla připoutat bezpečnostním pásem (vyhláška o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel) ve znění vyhlášek č. 253/2007 Sb. a č. 72/2011 Sb.
Cituji z vyhlášky:
"Příloha č. 3 - Nemoci, vady, nebo stavy, které vylučují nebo podmiňují zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
IX. Nemoci, vady a stavy spočívající v závislosti na požívání psychoaktivních (psychotropních) látek, léčiv nebo jejich kombinací (toxikománie) vylučující zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel
skupina 1 a 2
1. Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel je vyloučena u žadatele nebo řidiče, který:
a) je závislý na požívání psychoaktivních látek, léčiv nebo jejích kombinací,
b) není závislý, ale pravidelně zneužívá psychoaktivní látky nebo léčiva nebo jejich kombinace nebo
c) pravidelně užívá psychoaktivní látky nebo léčiva, jejichž účinek nebo jejich kombinace může snížit schopnost bezpečně řídit motorové vozidlo, a to v takovém množství, které má negativní vliv na jejich řízení.
2. Zdravotní způsobilost k řízení motorových vozidel žadatele nebo řidiče, který byl v minulosti závislý na psychoaktivních látkách nebo je neschopný vzdát se vlivu psychoaktivních látek při řízení, je podmíněna bezpečným abstinenčním obdobím; za bezpečné abstinenční období se považuje nezpochybněná dvouletá důsledná a trvalá abstinence, jehož prokázání vyplývá ze závěrů učiněných příslušným odborným lékařem; pravidelná lékařská kontrola je podmínkou zdravotní způsobilosti vždy. "
Tedy každý ošetřující lékař má v případě zjištěné závislosti či zneužívání návykových látek povinnost zeptat se, zda pacient je držitelem řidičského oprávnění a v případě, že je, je povinen podat návrh na jeho odebrání. Navrácení oprávnění je podmíněno nejméně dvouletou kontrolovanou abstinencí.
Je mi líto, že manžel kvůli jednomu telefonátu vzdal léčbu, ale není přeci všem dnům konec. Teď již ví, že taková léčba nebývá procházkou růžovým sadem a na jeho místě bych to zkusil znovu. Třeba jinde.
Pokud byste chtěla, můžu vám nějaké zařízení doporučit. Například léčebnu v Červeném Dvoře - http://cervenydvur.cz/. Podívejte se na jejich webové stránky.
Hodně sil a dobrých rozhodnutí.
J.Chudomel