Léky, kojení - závislost a než.účinky
X
Dobrý den,
potřebuji radu ohl. léků a souvislotech kojení. Mám klientku, která po čas těhotenství užívala Rivotril 1mg denně, nyní má 10 denní miminko, a protože má další 4 děti, na které je sama bez pomoci, její psych.stav se zhoršil (úzkost, panické stavy). Na mojí radu vyhledala na Slovensku, kde nyní je, psychiatru. ta jí předepsala Tianeptin Mylan a řekla jí, ať přestane kojit. Klientka ale kojit přestat nechce. Ráda bych tedy věděla, jak to je Rivotrilem a kojením a uvedenými antidepresivy, příp. která AD jsou ke kojení \"vhodná\", pokud to lze takto napsat. Nebo na koho se obrátit. Děkuji.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
obecně se nedoporučuje počas kojení užívat léky, protože většina z nich přestupuje do mateřského mléka, a kojenec ještě nemá dovyvinuté játra a mechanismy degradace léků, jako dospělý člověk případně se mohou léky v těle novorozence kumulovat. V první řadě se doporučuje psychoterapie. Pokud je nezbytné podávat léky, tak je doporučnováno, aby se léky podávaly před nejdelší spánkovou periodou dítěte. Z antidepresiv se jako nejbezpečnějí jeví sertralin, venlafaxin a mirtazapin, kontraindikovaný je flouxetin. Pokud je nutné podávat benzodiazepiny, které se ale obecně nedoporučují, protože procházejí do matěřského mlíka a negativně ovlivňují novorozence, letargií, útlumem až vznikem abstinenčních příznaků, tak se mají podávat BZD s krátkým poločasem, například oxazepam, rizikový je právě Rivotril, který je kontraindikován. Pokud je stav matky závažný a potřebuje užívat léky, zastavuje se laktace. Klientka by se měla rozhodnout, jestli zvládně kojit bez léků, pokud ne, opravdu je lepší laktaci zastavit. Zaléčená matka, která nekojí, je pro dítě lepší, než dekompenzovaná kojící matka nebo matka, která užívá léky, které můžou poškodit dítě.
Takže abych to zhrnula - vhodný je mirtazapin, venlafaxin, sertralin z antidepresiv.
Z benzodiazepinů nic, ale pokud to jinak nejde, tak oxazepam a nejlépe jenom v případě potíží, ne pravidelně.
S pozdravem, VP