Víkendovky
Effs
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak moc je řekněme “nezdravé” se každý/každý druhý víkend sjet (hlavně MDMA, taky skéro nebo LSD). Když si vždy dávám pozor, dodržuji pitný režim, mám ověřeného dealera atd. Přes týden pak normálně funguji, jsem studentka, prospívám s vyznamenáním, mám spoustu přátel, rodinu. Jsem s tímto životem spokojená a jsem šťastná.. ale někdy si říkám, aby se mi to nějak nevymstilo. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Effs,
díky za otázku.
A asi také alkohol, že?
Nejrizikovější jsou vždy různé kombinace rozdílných návykových látek - včetně alkoholu. Jejich účinek je potom ještě daleko méně předvídatelný, jednotlivé drogy se vzájemně ovlivňují, čímž se extrémně zvyšuje riziko předávkování.
K vaší otázce - míry nezdravosti při občasném užití... Tedy rizikovost. Obecně nahlíženo má užívání drog dopady především o těchto oblastech: biologogické - tedy fyzické zdraví, psychické - tedy psychické zdraví, sociální - tedy ovlivnění toho, s kým se stýkáme a s kým ne, jak hospodaříme s penězi, a pod., a nakonec oblast spirituální - tedy zobecněně řečeno, jak dokážeme vnímat a prožít životní smysluplnost, různé spirituálně-mravní přesahy, a další.
Nejčastěji dochází ke kombinaci dopadů ve více z těchto kategoriích, klidně všech, když jednotlivé dopady se navíc často překrývají a potencují. A také - jsou významně individuální. Podle osobní vnímavosti či zranitelnosti v té či oné kategorii. Někdo je biologicky velmi odolný, ale psychicky labilní a zranitelný a podle toho lze odhadnout individuální rizikovost a rezistenci vůči dopadům...
Nicméně - užívání drog - tedy silně koncentrovaných substancí - má své limity/rezistentní maxima u každého ve všech zmíněných kategorií; rozdílnost spočívá pouze v čase. Tedy - dříve nebo později, pokud užívat nepřestanete, narazíte na své limity. V jedné či více oblastí. Tento náraz bývá velmi, velmi nepříjemný. Většinou reverzibilní, někdy však fatální. Neptejte se mě, kdy přijde - nevím.
Stojí vám to za riziko?
J.Chudomel