Zdravotní problémy po drogách
valeria51
Dobrý den, je mi 18 let a jsem rok a půl vyléčena z těžké vtří leté závislosti na drogách ( velmi intenzivní užívání hlavně pervitin a heroin). Od té doby mi neustále něco je, nepřetržité přeléčované záněty ledvin, zvýšené jaterní testy, neustálý pocit na zvracení hlavně před při a po jídle, omdlývání, zimnice, točení hlavy, nesnesitelná bolest břicha a zad, mžitky před očima, extrémní kolísání tlaku, bolest svalů, kostí a kloubů, výkyvy střevních potíží atd atd. Chtěla jsem se zeptat zda to může i po takové době být pouze příčina drog a velmi slabá imunita protože mi připadá že je to čím dál horší, každý den je mi zle a já už nevím co dělat, k doktorům chodím téměř každý týden ale nikdo mi nedokáže pomoct. Jsem už zoufalá a nemůžu normálně fungovat, v 18ti letech se cítím jako v 80ti. Nenapadá Vás kde by mohla být příčina? Děkuji.

Odpověděl: Veronika Pavlíková
Dobrý den,
příčina může být kdekoliv, ale po roce a půl abstinence (předpokládám, že abstinujete i od ostatních návykových látek), to už nesouvisí s Vašim předchozím užíváním. V první řadě je nutné tělesné vyšetření, včetně infekčních nemocí (HIV, hepatitidy, ale take borelioza, syfilis, pohlavní nemoci a dalsi).  Zvýšené jaterní testy určitě stojí za pozornost, v první řade bych pomýšlela na infekční nebo autoimunitní onemocnění, nekteré léky ale taky zvyšují jaterní testy. Dále je určitě nutné vyšetřit systémové autoimunitní nemoci typu revmatoidní artritida a jiné kolagenózy. Vyšetření hormonů, speciálně štítné žlázy. Celkové tělesné vyšetření, kompletní odběry krve jsou samozřejmostí, dále na zvážení lékaře k vyloučení organické příčiny potíží je možné udělat CT dle indikace daného lékaře, například jater, ledvin (většinou CT mozku indikujeme my jako psychiatři nebo neurologové, pokud se nic nenašlo).  Až když budete kompletně vyšetřena s negativním nálezem, se dá uvažovat o somatoformí poruše. To je psychická nemoc, dost častá, která se projevuje různými tělesnými potížemi, ale všechna vyšetření jsou negativní. Léčba existuje, podávají se antidepresiva ale hlavně je důležitá psychoterapie (jako účinná s prokázaným efektem je považována kognitivně behaviorální terapie).
S pozdravem,
VP