Drogy
Sára
Dobrý večer , chci se zeptat přítel je drogové zavysly. Ted skoro 4 měsíce nic neměl ale přišly problemi a on zase začal. Vidí lidí co ani v místnosti nejsou. Napadá mě že jsem mu nevěrná s každým fetakem v okolí je nepříčetný. Pak na chvíli usně cca 30 min zbudi se a nic si nepamatuje a asi po hodině si vzpomene a zase začne být nepříčetný. Můžete mi poradit co mam dělát mam doma dceru 12 let a už se opravdu bojím .

Odpověděl: Amrit Sen
Sáro, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši náročnou situaci i starost o sebe, dcerku i přítele. Jsou zcela na místě.
Jak situaci popisujete, předpokládám, že je Váš přítel závislý na pervitinu. Že dokázal 4 měsíce abstinovat, si zaslouží obdiv, ale jak sama vidíte, dlouhodobě ji držet bez odborné podpory a pomoci nedokáže, přesto, že mu drogy radost, ani pohodu, nepřináší.
Projevy při, nebo po intoxikaci, které popisujete, jsou ukázkovým příkladem toxické psychózy. Tady jde všechna legrace stranou.
V toxické psychóze, díky bludům, "stíhám", tedy paranoidním stavům a nejrůznějším halucinacím, může takto zasažený člověk napáchat řadu, často nenapravitelných škod, ublížit sobě i blízkým, komukoli, koho potká. V krajním případě ohrozit sebe i další lidi, na životě. Navíc, jak jste určitě zjistila, se mu nedá rozumně, logicky, nic vysvětlit.
Každý člověk je jedinečně nastaven, někdo může mít, z nejrůznějších důvodů, předpoklady k psychickým poruchám. Stává se, že díky užívání drog, tím spíš po opakovaných toxických psychózách, se nastartují psychické poruchy, či rozvine, nebo prohloubí psychická nemoc, které si do té doby, nemusel nikdo, ani dotyčný, všimnout. Ať už se tak děje díky vrozeným, či získaným předpokladům, vyčerpání, nedostatku spánku, vysokým a častým dávkám, dalším látkám, které mohou být v pervitinu obsaženy, je zle.
Navíc, podle všeho se tak může příteli stát už kdykoli, i po minimální dávce "nejčistšího pervitinu" a nebude to jinak. Stavy mohou přeznívat ještě dlouho po intoxikaci, odeznění účinků a v nejrůznějších periodách se vracet, při mnoha dalších podnětech, než po užití drog.
Potíž bývá v tom, že pokud takový člověk neustoupí od užívání drog a nezačne se léčit, respektive nevejde v kontaktakt s odbornou pomocí, nejlépe psychiatrem - adiktologem, který mu může například "napsat" účinná antipsychotika a nezačne s psychoterapií, může to dojít tak daleko, že se dotyčný nemusí úplně uzdravit i kdyby nadobro žádné drogy neužil.
Omlouvám se, zabývám se Vaším přítelem, ale ten kdo potřebuje v tuto chvíli pomoci, jste především Vy a Vaše dcerka. Váš strach, jak jsem psal, je zcela na místě.
Na nic nečekejte a začněte jednat. Co se stalo doposud, bohatě stačí. Nebo chcete ještě riskovat, nárok a právo na klid, zdraví a životy, Váš i dcery, hodit doše, nechat se zničit?
Zavolejte do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobného zařízení, které poskytuje bezplatné (i anonymní) služby blízkým uživatelů návykových látek a domluvte si co nejčasnější termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci pomohou, podrží a podpoří Vás. Doporučí konkrétní kroky, které můžete pro bezpečí Vaše i dcery i pro zdraví partnera, podniknout. Dozvíte se, jak s partnerem komunikovat, jak se můžete pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám a kontaktu s odborníky.
Zároveň Vás upozorní do chyby, kterých byste se měla vyvarovat, také kdy volat sanitku a policii, případně kdy a jak přítele vyhodit a nepuštět ho zpět, a kdy raději prchnout. Za mě, tyto kroky jste měla už dávno udělat, ale rozumím, že to není jen tak.
Po konzultaci se Vám určitě uleví, můžete si sjednat průběžnější schůzky, abyste věděla, jak jednat v situacích, které přinese čas, byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit. I když, i to může být někdy užitečné.
Přemýšlela jste někdy o tom, informovat OSPOD ("sociálku"), na místním úřadě? Nebylo by to od věci, chápu, že se můžete obávat nepříjemností, ale věřte, že v takové situaci, by sociální pracovnice "kopaly" za Vás i dcerku. I o této možnosti se s pracovníky služeb, které nabízíme, můžete popovídat. Nemusíte se obávat, bez Vašeho přání a souhlasu se nikdo další, o čem si budete povídat, nedozví.
Ve vyhrocené situaci, při agresivních projevech přítele, máte kromě záchranky a policie, možnost volat bezplatné krizové linky, například:
Dona non-stop linka pomoci obětem domácího násilí: 251 511 313
Bílý kruh bezpečí non-stop linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí: 116 006
PN Bohnice non-stop linka důvěry: 284 016 110
Kontaktní centrum SANANIM, poradenské linky : 283 872 186, 605 240 501
(Po 13 - 19, út až pátek 9 - 19, so a ne 13 - 19)
Někteří z nás v tomto centru pracují, nebojte se nás oslovit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontaky na služby v dosahu pošleme, případně volejte na poradenskou linku KC SANANIM, sdělíme Vám je telefonicky.
Jak můžete potřebné kontakty, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Myslete tedy především na sebe a dcerku. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomoci někomu dalšímu.
Buďte na sebe opatrná, držím palce, jednejte.
Amrit Sen