Psychická porucha
Lily
Dobrý den,
Mám takový dotaz, nevím si už rady a tak jsem se obrátila na vaši poradnu a budu Vám moc vděčná, když mi odpovíte. Mám přítele 11 měsíců, už od začátku se mi zdál takový podezíravý a nevěřil a ani nemá moc přátel. Z počátku se mi zdál výjimečný a to se mi líbilo, jenže teď se vše jen stupňuje a já začínám pochybovat jestli je v pořádku. Myslím, že od 14 let kouří marihuanu, poslední dobou už tedy ne každý den, protože když je sám,tak mu nedělá dobře na psychiku říkal, někdy v 18 bral tak půl roku asi jen víkendy pervitin a teď tak 11 měsíců si dá občas extázi. V červnu mu bude 20 let. Poslední dobou se jeho žárlivost a podezírání stupňuje. Dokáže žárlit a být naštvaný resp. mít špatnou náladu jen když neodepíšu na zprávu pár min, představa že bych měla kamarády kluky ho děsí, je hodně citlivý a přijde mi i docela majetnický, milionkrát za den mi říká, jak mě miluje a pak se dokáže celý den nebavit a dusit vše v sobě jen protože se stalo něco, co se mu nelíbilo a já třeba ani nevím, co protože on mi to neřekne ví, že bych to brala jako blbost a tak to dusí v sobě a mlčí. Když byl na ecku, tak vždy si mysli, že jsou všichni proti němu, dokonce i já, že je vše jedna velká hra a my jsme na něj domluvený, vidí např, mě a kamarádku, jak na sebe děláme oči, něco si ukazujeme rukama,máme narážky na něj, apod. přitom to tak vůbec není. Říkal mi, že mu vše do sebe,tak zapadá že si ve své hlavě utváří takový příběh a že ví na 100% ,že něco tajim/e, úplně se i vysmíval jak o tom byl přesvědčený. Je tohle možné? Všimla jsem si, že tohle podezírání nastává i tehdy když se napije alkoholu, jakoby se vše tyhlety vlastnosti ukázali mnohem více, když si vezme drogy nebo alkohol, je to možné? Mám strach jestli by se nemohlo jednat o nějakou psychickou poruchu např, schizofrenii a tohle byl spouštěč, jako jsem se dočetla na některých stránkách. Jsem docela zoufalá, mám ho šíleně moc ráda, ale vztah si představuji úplně jiný, hlavně kde si lidé věří. Předem vám moc děkuji za odpověď a přeji krásný den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
myslím, že si právem představujete úplně jiný vztah. Tohle totiž není nic běžného, co byste měla snášet. Je dost pravděpodobné, že dlouhodobé užívání všech možných drog a především halucinogenů (marihuana, extáze) příteli nedělá vůbec dobře a způsobuje mu nějaké psychické potíže typu toxické psychózy (podrobnější popis najdete na našem webu). Nedá se říct, jestli by takovou poruchu měl ii bez drog a ty to jen spouští a zhoršují, Mnoho podobných lidí, když abstinuje, tak je zcela bez potíží. Dokud ale bude přítel hulit a brát, není moc šance, že by se něco zlepšilo, spíš naopak. Nemá ani moc smysl s ním o jeho žárlivosti a stihomamech diskutovat a dávat mu protiargumenty, ani se chovat tak, aby se nenaštval. Jen se bude stupňovat to jak moc Vás bude omezovat a stejně mu nikdy nevyhováte zcela. Pokud by tedy nechtěl s drogami přestat neboje alespoň výrazně omezit, je spíš na Vašem rozhodnutí, jestli budete chtít v takovém vztahu dál být.