Nahrazení Suboxonu odvarem z makovic
RUR
Sestra byla drogově závislá, dlouhodobě užívá Suboxone (nebo Subutex), ale aby ušetřila za prášky, často si dělá odvar z makovic. Není odvar z makovic vlastě návratem k drogám?

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za zajímavý dotaz.
Užívání Subutexu či Suboxonu, nebo i jiných opiodních preparátů, je tzv substituční léčbou toho, kdo je závislí na opiátech a nedokáže od nich abstinovat. Tedy užívá lék se stejnou/podobnou účinnou látkou, kterou měla droga, kterou užíval.
Cílů takového postupu je více - odpoutání se od drogového trhu, užívání látky v léku v "čistém" stavu na rozdíl od drogy koupené na ulici, kde je většinou ještě řada dalších příměsí, přesné dávkování, umožnění v čase, který závislý věnoval shánění drog, chodit do práce či do školy - respektive podpora socializace ve velmi širokém spektru. Tedy - užívání zmíněných léků není abstinence od drogy, ale užívání drogy z rukou lékaře, což má závislém ůrozvázat" ruce k výše popsaným aktivitám. Někdo navíc dokáže dávkování takové substituce snižovt s abstinenčním cílem.
Tedy k vaší otázce. Cílem vaší sestry užívající zmíněné preparáty nebyla abstinence, ale...??? A teď již já nevím, jaký individuální plán a kontrakt s tím lékařem, od kterého léky má, tedy nedokážu posoudit, zda jej plní, či nikoli. Často bývá součástá substituční léčby kontrolovaný zákaz užívání jiných/ostatních drog. Jak to má sestra nevím. Své stanovené cíle může plnit, i když si občas uvaří odvar z makovic, nebo také ne. Ale otázkou je spíše to, jak plní či neplní své céle z oblastí výše popsaných, než li co přesně užívá. Určitě, pokud se bude například četnost užívání odvaru sgtupňovat, v pořádku to spíše nebude.
Co si o tom myslí sestra? Dejte vedět.
Kdybyste se potřebovala na něco doptat, určitě napište.
J.Chudomel