Chutě
Anonymka
Dobrý den,
jednu dobu jsem byla dost závislá na pervitinu, dokonce i nitrožilně. Porazilo mě to až úplně na dno, ale já se sama dokázala odrazit a zase se postavit na nohy. Nitožilně jsem úplně čistá asi 9 měsíců, všeobecně (šňupání, kouření) možná tři. Občas můj mozek ale přepadají \\\\\\\"chutě\\\\\\\" a vzpomínky na \\\\\\\"to dobré\\\\\\\". Můj dotaz tedy zní, jak s těmito \\\\\\\"chutěmi\\\\\\\" prosím pracovat? Vzhledem k moji situaci nemůžu nikam docházet a věřím, že toto mám šanci a zvládnu sama. Jen bych potřebovala poradit jak pracovat s těmito \\\\\\\"chutěmi\\\\\\\".
Mockrát děkuji za odpověď,
Vaše Anonymka

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Je fajn, že se snažíte se vším poprat. Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost, ta dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde zaběhat a má pocit, že tomu uteče, někdo se z toho vykreslí, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem...způsob jak pracovat s chutí si každý musí najít sám. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde = když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"... Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod...
Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí... V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit, sílit a v tom nejhorším případě i Vás zcela ovládnout.  I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.).
S tím vším se dá pracovat a toto všechno lze využít k tomu, aby ten kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus závislosti, tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí...
Netuším, z jakých důvodů nemůžete nikam docházet, věřím, že by Vám to pomohlo se v sobě lépe vyznat a tím pádem být v životě spokojenější.
Nechcete to ještě zvážit?
Ke skryté poznámce: pokud byste chtěla, můžete napsat více, klidně můžete opět využít i tvz. ,,skrytou poznámku", není součástí veřejného webu, nikdo ji tedy neuvidí a napsat třeba více...pokusíme se něco vymyslet.
Mějte se zatím hezky.
S pozdravem, MK