Kdyz ma narkoman penize?
Anturie
Dobry den, jakou prognozu ma narkoman, ktery je financne zajisten, muze si kupovat drogy a socialni debakl aktualne nehrozi? Konkretne jde o bratrankovo uzivani heroinu, ma mnohamilionove dedictvi a byt v osobnim vlastnictvi. Takze zadny padny impuls ke zmene. Chapu to dobre, ze je vlastne oproti obycejnemu uzivateli drog vlastne znevyhodnen?

Odpověděl: Amrit Sen
Anturie, zdravím Vás,
díky za důvěru. Na Váš dotaz se nedá jednoznačně odpovědět, protože každý člověk je neopakovatelná osobnost, originál, který se v různých situacích může chovat naprosto různě, vybočovat ze škatulek, nebo je úplně po svém, míjet.
Obecně Vám mohu napsat jen to, že, jak správně píšete, takový člověk, nemusí mít zásadní důvody, ani motivaci, pro řešení svého užívání drog. Možná je spokojený a cítí se šťastně.
Těžko říci. S tak velkým finančním zázemím, si může obstarávat relativně kvalitní drogy a žít v pohodlí, takže i dopady užívání na jeho zdraví mohou být menší.
Může tedy víceméně "spokojeně" fetovat velmi, velmi dlouho, než se ufetuje k smrti, nebo dospěje ke změně. I tak velké peníze však lze při tomto způsobu života prošustrovat rychleji, než by se mohlo zdát. S příběhy, kdy se závislý člověk "rozhoupal" až poté, co skončil ve škarpě, nebo vězení, se také setkáváme. Nebo také "nerozhoupal".
Známe i příběhy, kdy se takto zajištěným lidem podařilo svůj život změnit, ať už s léčbou, nebo bez. Prostě je to s určitým věkem omrzelo. Důvody měli nejrůznější, od pocitů samoty, prázdnoty, touhy po blízkém partnerském vztahu, rodině, přes zdravotní limity, které překročili, po problémy se zákonem, nebo důvody spirituální.
Tím nechci říci, že by jejich cesta ke změně životního stylu byla jednodušší, méně náročná, či bezbolestná. Vždy jde o náročný běh na delší trať, s vynaložením spousty poctivého úsilí, s otevřenou myslí a srdcem.
Máte pravdu i v tom, že závislý člověk může být svými majetky znevýhodněn, díky nedostatečné motivaci ke změně. Může však, narozdíl od lidí na ulici, přežívat delší čas.
To vše je však teorie, vracím se na začátek. Praxe vypovídá, pomineme li všechny možné statistiky a "procenta", která se mohou k tématice vázat, a která nemám úplně v oblibě, o tom, že každý člověk je jedinečná bytost a paušalizovat je zavádějící.
Napište, bude li se Vám chtít, více, třeba i do skryté poznámky. Nebo, budete li si přát, nemusíme další komunikaci zveřejnit vůbec. Pošleme kód, po jehož vložení na patřičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď, ukáže jen, a pouze, Vám.
Můžeme se společně podívat na to, jestli, a jak je možné, pokusit se motivaci blízkého ke změně podpořit, případně na jaké kvalitní bezplatné odborné služby se můžete obrátit a situaci konzultovat "face to face", není nad osobní pohovor.
Dozvíte se také, co můžete udělat pro sebe a vnitřní klid, co s neproduktivními výčitkami a tíživými pocity bezmoci, případně, jestli nebude rozumější, od angažování se, pro tento čas, ustoupit.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na adiktologické ambulance, AT poradny a kontaktní centra, tedy služby v dosahu, které poskytují poradenství a konzultace blízkým uživatelů návykových látek, i anonymně, poskytují, obratem pošleme.
Jak můžete kontakty, na služby, kde si můžete telefonicky sjednat termín osobního pohovoru a podrobněji seznámit se situací odborníky, kteří Vám navrhnou konkrétní kroky, jak nejlépe ji řešit, se dozvíte, po zadání oblasti a typu služby, vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji hodně štěstí, kdykoli napište,
Amrit Sen.