Zavislost na pervetinu
Patka
Dobry den, rada bych se Vas zeptala na nejake informace ohledne uzivani pervitinu.
Muj synovec jak klasicky priklad uzivani pervitinu a mel take vsechny stadia uziti/ uzivani. http://www.drogy.cz/pervitin/kap-stadia-pervitinovych-zazitku.html
Videt ho, jak je vyhubly, spi hodiny, a pak se chova agresivne atd... bylo to nejneprijemnejsi, co jsem kdy v zivote videla a zazila.. Strasne traumatizujici a smutne.. a bohuzel nikdo nezmohl nic.. On si to hlavne nepriznal a hadal se, ze nic nebere plus naivita jeho nekterych nejliblizsich byla take na miste, ze mu verili.. Bohuzel leceni neprichazelo v uvahu, nebot on jako dospely clovek se musel rozhodnout sam.
Ja nevim presne, jak dlouho bral pervitin a do jake faze uzivani se dostal. On se musel dostat ke zkusenostem s drogami pres skolu, kam chodil a ze ktere byl posleze vyhozen. Dostal spoustu sanci, jeho otec mu vse vyrizoval... Nicmene to asi zacalo pred ca 4 lety kourenim marihuany, pak to preslo na snupani pervitinu a nez byl poslan pred par tydny do vezeni, tak byla u neho nalezena zarovka (takova sklenena banka) k uziti pervitinu. On nikdy nepracoval, jen mel prilezitostni brigady, ktere nebyly stale, nebot potreboval flamovat ci spat ci ho bolela hlava .... Ma spustu dluhu, vsem jen neustale lhal, kradl vse mozne i v ramci rodiny, policite ho donekonecna nahaneli, zacal mit jedno predvolani za druhym k soudum..... Policiste osobne informovali nejblizsi o jeho uzivani pervitinu pred ca 1.5 rokem s tim, ze to bylo jiz velmi nebezpecne v jeho pripade pro jeho zdravi..
Rodina se mu snazila neustale pomoc, ale on nikoho nerespektoval, vyjadroval se velmi vulgarne a vsechny jen vyuzival, kdyz potreboval penize, jidlo nebo prespat.. Vcetne \"smazky\" jeho pritelkyne.. Dospeli v rodine privirali oci kvuli ni, jen aby ho videli a i zavreli oci nez se postavit realite...
Jak vsichni vime, drogy stoji penize a kdo vi, co vse provedl, ze byl odsouzeny a nastoupil do vezeni.
Meotazka zni, co my jako rodina muzeme delat, aby to bylo nejlepsi a nejefektivnejsi s podporou a pomoci jemu? Az se vrati zpet do \"normalniho\" zivota, doporucili by jste pro neho zcela zmenit lokalitu bydleni a snad uz i te prace, aby nemel pokuseni diky lidem, ktere zna, zpet do toho spadnout?
On ma ted neskutecnou oporu ve svych rodicich, vola jim denne a je tam nestastny.. Ale kdo by nebyl? Mne je neskutecne lito, ze je ve vezeni, ale kluk je sikovny a velmi mlady, tak doufam, ze zacne mit rad svuj zivot bez drog... (pozitivni uz ted je, ze cte knihy a ze chce si dodelat skolu..)
Dekuji moc

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
synovec je teď na poměrně dlouhou dobu "uklizený" ve vězení, za tu dobu může i mnohokrát přehodnotit své vztahy a plány. Pokud je v léčebné části, určené pro závislé, pak by se mu mělo dostat maximum péče, kterou může dostat ve výkonu trestu. Pokud bude motivovaný přestat, na zvládnutí chutí to rozhodně stačí.
Rodina by neměla být ten, kdo bude plánovat, co s ním dál. Měl by dostat jasnou informaci, že je to jeho život, jeho plány a rodina ho podpoří pouze tehdy, když v nich nebudou žádnou roli hrát drogy, tedy ani drogová přítelkyně. Je pak na něm, kterou cestu si vybere.
Samozřejmě se to lehko říká a těžko dělá, proto by bylo nejlepší, kdyby jeho rodiče zašli osobně do některého z center, která pomáhají rodinám uživatelů a tam měli možnost vše podrobně probrat a rozhodnout se jak dál.
Pokud je pro ně dostupná Praha, pak nabízím služby naší Poradny pro rodiče Sananim, v Žitné ul. na Praze 1. Je možné se telefonicky objednat na tel. 739 268 527. Pokud je pro ně Praha daleko, ráda zkusím najít podobné zařízení někde blíž, když napíšete lokalitu.
S pozdravem
Jana Žáková