Nachlazení a extáze
Lexa
Dobrý den,
již párkrát se mi stalo, že jsem byl nachlazený (kašel a rýma), šel jsem na párty, kde jsem konzumoval alkohol a později i extázi a většinou jsem již následující den byl v pořádku a nemoc se mi nevrátila(stalo se to více lidem, co znám). Na internetu jsem o tom nic nenašel, tak by se chtěl zeptat zdali to může mít nějakou souvislost? Samozřejmě ne že bych tak chtěl léčit nemoci :))

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Lexo,
vaše otázka je trochu ošemetná hlavně v tom, co sám zmiňujete v závěru - nerada bych, aby odpověď na váš dotaz vyzněla tak, že si budete rýmu s kašel léčit extází a alkoholem. Proto hned na začátek zdůrazňuji, že užití alkoholu i extáze na párty je v zásadě mimo kontrolu množství, často v příliš velkém množství, nemluvě o tom, že vlastně nemáte příliš tušení kolik čeho v extázi je (dřívější MDMA je často dneska nahrazené zcela jinými látkami, o nichž toho až tolik nevíme - snad jen to, že jsou stimulační a psychotropní, někdy až halucinogenní). Exituje nemalé riziko, že pokud váš už tak zatížený organizmus (virozou, rýmou a kašlem) nadopujete další kombinací drog, může dojít ke kolapsu!!!
Teď ale k tomu, co vás zajímá.
Většina drog fungovala v historii i jako léky. Je to tak u alkoholu, ale i u stimulačních látek, které bývají součástí extáze. Není výjimkou, že se v extázi nachází látky podobné efedrinu, kterým se mimo jiné léčilo astma a uvolňovaly zduřené nosní uzliny. Alkohol se používal jako lék na kde co - včetně různých rým, kašle, bolestí v krku a zubů apod. Snad už je teď trochu srozumitelnější, že se může stát, že po takové párty vám bude k všeobecnému překvapení (např. při lehkém zánětu cest dýchacích) lépe.
Bohužel to ale také může dopadnout i velmi špatně. Zejména v momentě, kdy nepůjde jen o lehké nachlazení. A to, jestli jde jen o nachlazení, nebo něco vážnějšího, člověk často v počátku nepozná. Nemluvě o tom, že na párty spoustu příznaků přebije alkoholem, nebo extází. Pokud by šlo o vážnější onemocnění, zánět, který by se týkal vnitřních orgánů, ne jen horních a dolních cest dýchacích, může se vám rozjíždět vážnější angína nebo jiné onemocnění... v takovém případě tělo vyčerpané vlastní infekcí a bojem může po užití dalších látek jednoduše zkolabovat.
Je to tak trochu pokus na vlastním zdraví a někdy i životě. Čím je člověk mladší, tím spíše si riziko nepřipouští, jeho tělo zvládne víc, tedy i větší zátěž. Já vám mohu pouze popřát, abyste nemusel podobných experimentů litovat.
Hodně zdraví přeje,
Gabriela Minařík.