Záchvaty paniky
MementoMori
Dobrý den,
obracím se na Vás s trochu neobvyklým dotazem protože víceméně nevím, kam jinam se obrátit. Dříve jsem býval pravidelný kuřák marihuany a rekreační uživatel jiných drog (kokain či pervitin). Marihuanu jsem užíval denně a ostatní látky pouze nepravidelně a zřídka (1-2 za rok), jen na větších akcích typu narozeniny či maturitní ples, respektive after-party a často v malém množství. Problém začal nejdříve u marihuany a poté se přenesl i na kokain či pervitin.
Po aplikaci jakékoliv látky nastávají psychické trable, které ve většině případů končí panickým záchvatem jako z učebnice. Silný tlak na hrudi, zvýšený tep (nikoliv ale tlak), vnímání tlukotu vlastního srdce, jednou za čas i píchnutí na levé části hrudníku, pocit \"infarktu\", neschopnost myslet na cokoliv jiného, problém s dýcháním a pocení. Jsem si na 100% vědom, že se jedná o čistě o psychický problém, každopádně nejsem schopen se tomu nijak ubránit či to porazit. Ony potíže způsobí jakákoliv dávka, malá či velká. Paradoxní je, že alkohol, který má na mysl mnohem větší účinky mi tyto stavy nepřivolává a mohu ho konzumovat bez obav. To, že si nemohu zpříjemnit oslavu či párty kokainem mi nevadí a je mi to vcelku fuk. Ovšem s marihuanou je to jiné. Díky vlivu THC jsem vedl spokojenější život. Aby jste mě úplně pochopili, nebyl jsem jeden z těch, co \"kouřili trávu\", protože to bylo in či cool, ale proto, že mi pomáhala. Mám od mala potíže s náladovostí, hyperaktivitou, agresivitou, leností a sobectvím. Také mám problém se sebereflexí či přiznáním chyby. Všechna tato negativa mojí osobnosti mi marihuana pomáhala potlačit. V podstatě jen díky THC jsem úspěšně dokončil SŠ a odmaturoval. Také jsem se snažil co nejvíce omezit negativní dopady kouření. Kouřil jsem čistou marihuanu bez tabáku a také bez papírku a kouř jsem filtroval vodou. Rád bych se k tomu vrátil. Ovšem nevím jak se zbavit oněch záchvatů paniky. Pokud Vás napadne nějaká rada či nápad, jak z toho ven, budu Vám velmi vděčný.
Děkuji za přečtení a případnou odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
bohužel pro vás nemám žádnou odpověď ani radu, jak se vrátit k užívání marihuany a vyhnout se přitom panickým záchvatům. Nedokážu (a to nejspíš na dálku nikdo) dost dobře posoudit, co se s vámi v daných chvílích skutečně děje. Přeci jenom je tu jistá šance, že nemusí jít o panickou ataku, ale něco jiného, možná i jiný druh psychických problémů. S odpovědí by pomohlo vyšetření u psychiatra se specializací na závislosti.
Budu-li vycházet z toho, co píšete, pak jediné vysvětlení, které se nabízí je, že máte s užitím marihuany, kokainu i pervitinu v tuto chvíli spojené takové vnitřní obavy z panické ataky, že si ji svým způsobem vlastně přivoláte. A ani na to neexistuje žádné jednoduché řešení.
Jednou z možností by bylo dát si pozor na set a setting (užívat v klidu, v příjemné atmosféře, s dobrou náladou atd.) a mít po ruce dobrého průvodce, který s vámi bude, když budete pod vlivem, a zvládne vás v takové chvíli uklidnit. Nicméně riziko, že se panika vrátí, je (alespoň podle toho, co píšete) veliké.
Druhou variantou je dát si na nějakou delší dobu pauzu od veškerých drog a počkat, až se budete cítit lépe.
Chápu, že je pro vás tato představa nejspíš nepříjemná. Bohužel mne ale jiná varianta nenapadá.
Po dobu, než byste se rozhodl, co dál, vám však rozhodně mohu doporučit psychoterapii - ta může pomoci s tím, s čím vám do té doby pomáhala marihuana, tj. náladovostí, hyperaktivitou, agresivitou, leností, sobectvím, sebereflexí či přiznáním chyby. Dává vám něco takového smysl? Šel byste do toho? Na jednu stranu je to pomalejší a náročnější, než ubalit si jointa, na stranu druhou vám to může pomoct na dlouhou dobu. Co vy na to?
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem a přáním všeho dobrého,
Gabriela Minařík.