Co dělat v případě toho, že se stanu svědkem aplikace drog, jejich přípravy před aplikací a prodeje drog...
Vendy
Vážení,
denně chodíme po veřejné cestě kudy chodí i ostatní, není to žádná zastrčená lokalita, ale vzheldem k blízkému umístění centra pro výměnu stříkaček se zde srocují narkomani a aplikují si zde nitrožilně Subutex apod. Chodím tou cestou denně 2x s malými dětmi do školky a už mi došla trpělivost. Nejen že tu po nich zůstává nepořádek (stříkačky teda ne, ty centrum odklízí, případně je narkomani vyhazují do boxu), ale už jsme byli několikrát svědky přímé aplikace drog (třeba i do krku, přímo na lavičce) a vůbec potkávat s těmito lidmi na cestě, kde není kam uhnout, pokud na vás třeba i něco pokřikují, není vůbec příjemné. Co mohu dělat, aby si chodili aplikovat látky na druhou stranu do parku, kudy nikdo nechodí? Tam mají i umístěný box na stříkačky, ale na této straně, kudy chodíme my to mají pohodlnější - teče tam voda a mají tam zídku, kam si propriety odkládají (a po použití je tam i nechají, kromě těch stříkaček). Vím, že problematika je komplikovaná, jsme ráda, že existují nějaká centra a vnímám to jako pokrok, že si chodí pro čisté střkačky či jsou na substituční terapii, přesto mám strach se s nimi potkávat a neustále vysvětlovat dětem, o co jde (sice tomu nejstaršímu je 5 a narovinu si říkáme, o co jde, ale znám leší způsoby prevence, než být přímým svědkem!!!) Asi mi napíšete, že mám kontaktovat polici - městkou nebo státní? A to mám jako nahlásit, že si tam aplikují drogy, ale než tam dojedou, tak tam dávnou nebudou. Nehledě na to, že bych to hlásila až z bezpečí domova, nedokážu představit, že cestou na tramvaj vytáčím číslo a hlásím, že tam jsou a cestou potkám další narkomany, kteří to uslyší, že \"bonzuji\"...Stejně tak jsme byla svědkem, jak dealer předával drogy jendomu narkomanovi...aby ale mělo hlášení Policii smysl, musí to být co nejdříve, to mám ale strach Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Vendy, opět Vás zdravím.
Po dohodě byl Váš příspěvek předán vedoucímu programu STAGE5 Mgr. Miroslavu Giljanovi, zde pro Vás odpověď.
Mějte se hezky, Markéta Kordová
Kopie:
Dobrý den,
Park Husovy sady je dlouhodobě hlavně v letních měsících zatížený injekčním užíváním drog. Určitě tomu napomáhá i blízkost našeho centra. Vzhledem k tomu, že center jako jsme my je v Praze nedostatek (jenom 3 na celou Prahu) a problémových uživatelů drog je dle posledních odhadů v Praze přibližně 14tisíc, tak je naše přítomnost (jako i přítomnost dalších dvou center) vidět. Dlouhodobě se nedaří otevřít další podobné zařízení, které by pomohlo stáhnout další klienty do svých služeb a ulevit tak stávajícím kontaktním centrům. Důvod je jednoduchý - žádná městská část nechce mít na svém území centrum pro lidi užívající drogy.
V současnosti jsou v podstatě všechny tři centra  přetížená počtem klientů - k nám přijde přibližně 60 lidí za den (8 hodin), ročně kolem 1200 jednotlivců.
Na situaci v parku reagujeme - 2 x týdně do parku chodí sbírat stříkačky pracovníci kontaktního centra + máme v parku nainstalovaný kontejner určený k likvidaci injekčního odpadu, který pravidelně obhospodařují kolegové z projektu Fixpoint.  Několikrát ročně děláme společně s klienty větší úklid parku a blízkého okolí. Sbíráme nejenom „toxi" odpad, ale v podstatě všechno co nemá v parku na zemi co dělat (pet lahve, obaly od cigaret, plechovky atd.). Poslední takováto akce proběhla dne 13.09.2017 a vysbírali jsme odpadky, kterými jsme naplnili 27 velkých 120 litrových pytlů plných odpadu, který skončil ve sběrném dvoře.
Je pravdou, že co se děje v průběhu dne v parku nejsme schopní uhlídat, vzhledem k tomu, že jsme "zavření" v kontaktním centru, nebo s klienty různě po Praze na asistencích.
Reální vliv na to, zda bude probíhat aplikace v parku na nevhodných místech, kterým zídka kterou popisujete určitě je, může mít jenom pravidelná přítomnost pracovníka, který by park a to co se v něm děje hlídal.
MČ Praha 5 zkouší zabezpečit pořádek v parku a do parku umístila i hlídače, který by měl případně volat policii, která by problematickou situaci mohla řešit. Dle vašich zkušeností se to ale asi nedaří.
Zkusím se spojit s městkou částí P5, případně my jako pracovníci centra se určitě nebráníme ani spolupráci s městkou policií, pod kterou naše lokalita spadá.
Budu rád, když budete se mnou komunikovat dál.
Mail na mně je: miroslav.giljan@progressive-os.cz, tel.:722 800 519.
S pozdravem
Mgr. Miroslav Giljan
Vedoucí kontaktního a poradenského centra závislostí STAGE 5