Marihuana v těle.
Robert
Dobrý den, rad bych se zeptal na par otázek ohledně kouření trávy a přítomnosti THC ve slinách. Začínám delat autoskolu a nevim si rady, kdy hulit a kolik si nechávat dnů před jízdou, abych náhodou při kontrole nenalizal.
Všude možne čtu různé diskuze jak to je, ale velmi casto se rozcházejí. Mate nějaké rady, kolik dnů si dat před jízdou, abych si mohl byt jistý ze nenalizam? Stačí třeba 2 dny před jizdama nehulit? (Když hulim tak zhulim min. Gram)
Ještě bych se chtěl zeptat.. Když už prijde na to, ze by mě policajti chytili a já bych nalizal, a poslali by mě na krev, jak se to řeší? Když budu mít v těle aktivni THC tak je to jasne, ale pokud budu mít neaktivni THC tak se mi nic nestane a budu bez jakehokoliv trestu? A bere se aktivni THC to, ze jste v tu chvili zhulenej nebo i nějaké zbytky z předchozího dne?
Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Roberte,
bohužel vás nepotěším. Je vcelku logické, že se odpovědi rozcházejí. Je k tomu hned několik důvodů.
V prvé řadě je dobré vědět, že né všechny testy jsou stejné, mohou mít různou citlivost a zaměřovat se na různé látky. Zejména screeningové testy reagují i na více látek najednou, mohou vyjít falešné výsledky. Slinné testy jsou většinou pouze screeningové, jsou tedy reaktivní i v případě, kdy máte ve slinách pasivní metabolity. Po těchto screeningových testech byste proto měl trvat na testech laboratorních, resp. konfirmačních, které nejčastěji z moči či krve určí nejen zda šlo o aktivní či pasivní metabolity, ale i jejich hladinu. Výsledek těchto testů (zejména pak hladina aktivních metabolitů) je rozhodující pro posouzení, zda jste byl či nebyl pod vlivem. Podrobněji k právní stránce věci (a co by kdyby vám testovala policie) by vám byli schopni odpovědět v Právní poradně A.N.O. (tel.: 222 582 932; mobil: 736 760 701).
Druhou velmi podstatnou proměnnou je váš osobní metabolismus a jakým způsobem vlastně užíváte (frekvence, množství). Jsou lidé, kteří zvládnout vyloučit většinu THC a jeho aktivních matabolitů rychleji než jiní. Rychlost je značně individuální, nelze ji na dálku určit. Nejspíš by bylo možné realizovat nějaké odborné vyšetření, kde by vám vaši vlastní rychlost odbourávání a vylučování změřili, ale nebude to jen tak (nikdy však nevíte, kolik bylo v rostlině THC). Navíc hraje důležitou roli i to, jak často marihunanu kouříte a kolik. Když to řeknu laicky, pokud budete hulit třeba joint po dobu jednoho měsíce denně, pak budete mít testy screeningové reaktivní možná i víc než týden. Výsledkem testů konfirmačních bych si nebyla jistá rovněž minimálně několik dní. Když budete hulit denně několik let, třeba i půl gramu, gram denně, pak budete mít testy screeningové reaktivní třeba i více než měsíc. Konfirmační testy budou nejspíš prokazovat nějakou dobu klesající hladinu metabolitů, ale nejspíš to také potrvá v řádu týdnů. THC se totiž usazuje v tucích a postupně se uvolňuje, takže se vlastně do těla dostává z "vlastních" zásob i když už člověk nehulí. Když si zahulíte jednou za měsíc gram, pak byste mohl mít screeningové testy reaktivní v řádu dní, konfirmační testy positivní v řádu desítek hodin až dní.
A pak jsou tu okolnosti týkající se marihuany - bude totiž záležet i na tom, co vlastně kouříte, jak vysoké jsou v materiálu koncentrace THC. To vám ale dneska také nikdo jen tak nezjistí.
Mít v krvi nebo moči aktivní metabolity znamená, že jste pod vlivem látky. Lidem často připadá, že pokud jim je ráno dobře a necítí na sobě vliv marihuany (často ale i alkoholu), tak že jsou v pohodě a mohou řídit. Nicméně v těle jim často ještě po řadu hodin kolují aktivní matabolity, které je ovlivňují.
V lékárně je však možné koupit si screeningové testy - většinou z moči, ale jistě by šlo sehnat i ty slinné - a testovat se pak sám doma. Viděla bych to pro vás asi jako nejlepší způsob, jak zajistit, abyste neřídil pod vlivem. Testy stojí cca od 100 Kč.
Pokud se budete takto před jízdou testovat sám bez reakce screeningového testu, můžete mít jakous takous jistotu, že byste měl klid v případě konfirmačních testů z laboratoře (policejní slinné testy by mohly reagovat i tak a to v případě, že budou mít jinou citlivost než test z lékárny).
Stačí vám to takto?
Pěkný den,
Gabriela Minařík.