nezletilý - ilegální drogy,jak hospitalizovat?
Andrea
Dobrý den,
v rodině máme podezření u nezletilého syna (16 let), že užívá drogy - nechodí do školy, utíká z domova, doma krade peníze a věci, neustále venku s partou. Před cca 3 týdny byl u psychiatra, a dostal k užívání antidepresiva. O víkendu skončil v nemocnici, našli ho na ulici. V těle měl alkohol, marihuanu a nějaké drogy. Po propuštění z nemocnice opět utekl z domova. Chtěli bychom ho nechat hospitalizovat a nevíme, jak postupovat. Rodina je z České Lípy, psychiatra má navštěvovat 1x za měsíc, prý je v tomto městě pouze jeden dětský psychiatr. Rodina ho nezvládá, doma je i agresivní. Prosím o radu.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Andreo,
asi tušíte, že jestli je situace takto vyhrocená - syn je doma agresivní, krade, utíká z domova, nechodí do školy, zkolaboval, kouří marihuanu, pije alkohol, bere drogy - nejspíš nic moc takhle na dálku nevyřešíme. Ale mohla byste rodinu odkázat na zařízení, kde by jim pomoct mohli. Ono totiž v takovéhle situaci bývá chování dítěte "příznakem" toho, že pomoc potřebuje celá rodina.
V České Lípě mají dvě možnosti, kde hledat pomoc:
1. Kontaktní centrum Česká Lípa, Pondělí až pátek: 8 - 12 hod. a 12:30 - 16:30 hod., telefon: 487 831 545, 724 246 771, e-mail: kc.ceskalipa@mostknadeji.cz; dělají hlavně poradenství, je možné tam přijít i bez obejdnání.
2. Advaita - Poradna pro nelátkové i jiné závislosti Česká Lípa, sudý pátek 10-17 hodin, Mgr. Drahuše Tkáčová, tel. 732 315 067, e-mail: ceskalipa@advaitaliberec.cz, Ronovská 846, 470 01 Česká Lípa; tento týden je sudý; dělají jak poradenství, tak terapii.
Nejlepší je zavolat a objednat se, případně nechat vzkaz a nebo napsat email. Služby obou těchto zařízení jsou zdarma. Není problém, někdy je to možná i lepší, aby rodina přišla i bez syna a to i v případě, že syn bude proti.
Druhá věc je, co chce syn a jestli má chuť a odhodlání něco měnit. Podle toho, co píšete, to tak moc nevypadá. Ale co kdyby. V případě, že ano, pak se může obrátit na kterékoli z těchto zařízení i on sám, bez rodiny.
Stačí vám to takhle?
Pokud by bylo potřeba, znovu napište. Kdybyste měla chuť, budu ráda i za zpětnou vazbu a zprávu o tom, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.