Extáze - riziko
johnny
Dobrý den, rád bych s Vámi zkonzultoval uživání extáze a rizika s tím spojené. Jsem občasný uživatel cca půl roku. Poprvé jsem kouli měl na taneční akci s partou přátel, všechno bylo v pohodě, vysvětlili mi, co mám očekávat, byl to neskutečný zážitek atd. Poté jsem odjel na letní týdenní dovolenou, kde jsme pilulky užívali téměř každý večer (já vždycky jen půlku a třeba za 3-4 hodiny další, nikdy ne celou.) První večer byl super, pak už to bylo horší - droga už mě tak nenajížděla, měl jsem průjem a stavy úzkosti, kdy jsem se bál o svůj zdravotní stav (zejména srdeční zástavu - nevím, proč jsem si zrovna tuhle obavu vsugeroval.) Od té doby jsem drogu neužil, ale více jsem si o extázi přečetl a začal přemýšlet o tom, co dělá s lidským organismem. Před pár dny jsem si zahulil trávu a velmi mě překvapilo, že jsem měl stav podobný právě užití extáze - velmi silné bušení srdce (až jsem měl zase strach o selhání,) potřebu se hýbat, tančit a dokonce (a to mě dostalo) křeč ve žvýkacích svalech - je mi jasné, že je to jen tím, jak v poslední době o drogách a o tom, co mi můžou udělat, přemýšlím. Nicméně mám jít o víkendu na akci, kde se extáze bude vyskytovat a já bych si ji rád dal, ačkoli mám strach, že budu celou dobu přemýšlet o tom, že dostanu zástavu srdce a budu mít bad trip. Jinak jsem zdravý, mladý, občas běhám a žádné zdravotní problémy nemám. Jak velké je tedy riziko, i dle statistik, kdy hrozí kolaps po požití? Je mi jasné, že člověk musí odpočívat od tance a pít hodně vody, ale i tak chci vědět, jak velká jsou rizika a asi se nechat i trochu \"uklidnit,\" ať si drogu neberu ve strachu a nějakém špatném stavu, který mi po najetí způsobí akorát deprese a strach o svoje srdce.

Odpověděl: Amrit Sen
Johnny, zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete. Že Vám Extáze "nedává", tolik, co dříve, je nasnadě, to prostě k drogám, včetně MDMA, patří, tím spíš, když jste ji užíval každý den.
Tělo i psychika Vám vyslaly jasný signál, že pro Vás drogy nejsou to pravé. Nevezme li varování vážně, čekejte další závažnější problémy.
Nejspíš jste prodělal toxickou psychózu, která Vám mohla nastartovat psychickou poruchu. Neustoupíte li od dalšího užívání drog, nebo si aspoň nedáte na co nejdelší čas od drog oraz, čekejte ještě závažnější potíže, včetně možného rozvinutí psychické nemoci, ze které se nemusíte úplně uzdravit, i kdybyste následně žádné drogy po zbytek života neužil.
Podle všeho patříte k lidem, kteří v sobě k psychickým poruchám, z nejrůznějších důvodů, nosí předpoklady. Ty se mohly, právě díky užívání drog, výrazněji projevit. Od teď už navždy, pro Vás zůstane rizikem nejen užívání, ale i jednorázevé užití, třeba i minimální dávky psychostimulantů, THC, nebo halucinogenů.
MDMA (Extáze), není ani nevinná, natož bezpečná droga. V tabletách nikdy nevíte, s jakými látkami může být smíchaná, nebo čím je ředěná, často jde o velmi nebezpečné příměsi. U MDMA v krystalické formě, je těžké určit, nebo odhadnout její množství, tedy dávku, takže vždy existuje zvýšené riziko předávkování. Ani na pohled "čistě" vyhlížející krystalická látka, „sympatická" tableta, nebo „koule", kvalitu drogy nezaručuje. Stává se i to, že ani jedna ze zmíněných forem, vůbec MDMA neobsahuje.
Jak jsem zmínil, a jak jste se sám přesvědčil, i marihuana je pro Vás výrazně riziková. Může se stát, že po užití zejména zmíněných typů drog, ohrozíte sebe, nebo někoho dalšího, na zdraví a životě.
V tento čas potřebujete především klid, změnu životního rytmu a typu zábavy, trávení volného času.
Na statistiky zapomeňte, každý člověk je jedinečně nastavený originál a drogy na něj mohou působit a účinkovat různě, stejně jako dopady jejich užívání, se u jednotlivců liší.
O čem však není pochyb, že byste měl na plán užít o víkendu drogy, rezignovat, jinak může být opravdu zle.
Pokud by se stalo, že by se potíže vrátily, přetrvávaly, nebo opakovaly i bez užítí drog, bez váhání kontaktujte odbornou pomoc, zavolejte do nejbližšího zařízení, které se věnuje drogové problematice, poskytuje bezplatné i anonymní služby lidem, s problémy podobnými vašim.
Nesejde na tom, jestli zavoláte do adiktologické ambulance, AT poradny, nebo kontaktního centra a domluvíte si termín osobní schůzky.
Kdyby se Vám nemělo dařit od užívání, přes popisované potíže, od užívání drog ustoupit, máte pro kontakt s odbornou podporou a pomocí, další, velmi závažný důvod navíc.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete podniknout, abyste byl co nejdříve, při minimalizaci rizik, fit. Získáte pochopení, přijetí, podporu a pomoc, zakázka bude jen a pouze na Vás.
Jak najít kontakty, podle oblasti a typu zařízení, na nejbližší bezplatné služby v dosahu, zjistíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/
Pár užitečných odkazů:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/psychicka-onemocneni-a-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.koncimshulenim.cz/rizika/
Další informace zde:
http://www.extc.cz/extaze.html
http://www.extc.cz/riziko-predavkovani-mdma.html
http://www.edekontaminace.cz/clanek/1/293/je-extaze-zabijak-i-.html
http://www.magazin-legalizace.cz/cs/articles/detail/160-extaze-tak-trochu-jina-droga
http://www.drogy-about.estranky.cz/clanky/stimulanty/extaze.html
http://www.drogy.cz/extaze/kap-nasledky-uzivani-extaze.html
http://navykovelatky.cz/tanecni-drogy/extaze/
http://marihuana.web-zdarma.cz/o-trave/rizika-uzivani-marihuany
http://www.osel.cz/1031-psychoticke-symptomy-jsou-s-marihuanou-castejsi.html
Stačí takto?
Ať jste brzy v pořádku, držím palce, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.