Marihuana-abstinenční příznaky
Veronika
Dobrý den, partner po mnoha letech užívání mariuhany se již po několikáté pokouší přestat s jejím užíváním (před 4 lety se to téměř povedlo díky pravidelnému docházení do poradny, partner abstinoval 3 roky). Nyní je status takový, že partner střídavě užívá a abstinuje. A s každou takovou snahou definitivně přestat s užíváním jsou abstinenční příznaky horší a horší, často spojeny s agresí. Chtěla jsem se zeptat, zda -li je možné, že např. první 2 dny abstinence se člověk chová malátně (nevolnost, spavost, opuchlé a kalné oči, střídavě zimnice a pocení apod.) a pak najednou další den má výbuch vzteku tzn. úplná změna nálady. A také bych chtěla poradit, jak s takovým člověkem jednat, co dělat a co naopak nikoli. Děkuji moc za odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
příznaky, které popisujete nejsou úplně typické pro uživatele marihuany. Otázkou je, zda marihuanu nekombinuje s něčím dalším, nebo zda se nejedná o nějaké psychické potíže, třeba navazující na její užívání. V každém případě se zdá, že partner sám abstinenci nezvládá. Když někam docházel, šlo to. To je tedy pro něj asi nejlepší cesta. Tam by také měla směřovat Vaše podpora - tedy "budu s tebou držet a podporovat tě, pokud vyhledáš odbornou pomoc". Rozhodně je za hranicí únosnosti, aby Vás fyzicky napadal, to asi sama cítíte.
Aby se dalo vymyslet, jak byste mohla situaci co nejlépe řešit, bylo by třeba doptat se na spoustu podrobností v celém příběhu. Proto bych doporučovala spíše osobní kontakt s odbornou pomocí. Možnosti naší poradny jsou v tomto směru omezené.
Pokud byste měla zájem, mohu Vám nabídnout setkání v Poradně pro rodiče a blízké Sananim, která sídlí v Žitné 51 na Praze 1, tel. 739 268 527. Pokud by pro Vás byla Praha daleko a nevěděla byste, kam se obrátit, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková