Pije manžel moc?
Jaja
Dobrý den,
s manželem se nemůžeme dohodnout, jestli je jeho pití v normě nebo ne. Mně přijde, že pije moc a škodí to jistě jeho zdraví. Není snad dne, kdy by neměl alespon jedno pivo. Spíše ale v týdnu bývají alespon tři, někdy i pět. O víkendu popíjí průběžně po celý den, zejména, když pracuje kolem domku. Když jde cca jednou za čtrnáct dní do hospody nebo když je nějaká akce-tj. někdy i každý týden, tak se vždy opije a piv vypije mnohem více, přidá i štamprle. To pak často zvrací, druhý den polehává. Jinak během týdne i o víkendu bezproblémově funguje, je pracovitý, nejeví po vypitých pivech známky opilosti. Mně ale pivo smrdí a prostě obecně mně vadí ten fakt, že pořád pije alkohol, už jen proto, že nemůže řídit, kdyby bylo akutně potřeba (jsem těhotná, tak můžu potřebovat odvést do porodnice). Je takovéhle pití podle vás už příliš? Není to náběh k alkoholismu? Děkuji za reakci.

Odpověděl: Amrit Sen
Jajo, zdravím Vás,
díky za důvěru. Prožíváte náročnou, vysilující situaci, dobře že píšete. Vaše znepokojení je na místě, miminko je na cestě, vyhlídky na rodinné štěstí nejisté. Takto na dálku, si ale jednoznačný verdikt, nikdo objektivní, stanovit nedovolí.
Z uvedených informací mohu pouze odhadnout, že jestli Váš manžel závislým alkoholikem není, má k této metě rozhodně velmi blízko a běží k ní s otevřenou náručí.
Nepíšete nic o tom, jak sebe a svoje pití vnímá manžel, protože jestli si nalhává, že je všechno v pořádku, můžete se stavět na hlavu, ale nic se nezmění. Mluvíte o tom, co prožíváte s manželem?. O tom, že ho máte ráda a trápíte se, že máte strach o něj i o sebe, o Váš vztah, o rodinu, pohodu dítěte? Jak reaguje? Zajímáte ho?
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Proto vám doporučuji zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje konzultace, poradenství a další bezplatné služby partnerům, pracuje s rodinami nadměrných pijáků alkoholu, respektive závislých na návykových látkách, nebo závislostí ohrožených a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak se k ní postavit. Jak s manželem prospěšně komunikovat a zároveň, jakým chybám se vyhnout. Co je velmi důležité, jak se můžete pokusit podpořit motivaci manžela k pozitivním změnám. Jak jsem psal, bez jeho motivace a přiznání si problému, bude veškerá snaha, Vaše i okolí, marná. Dozvíte se, co můžete udělat pro sebe, abyste se nezačala sypat, byla pevnější v kramflecích a nestala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala.
Nesejde tolik na tom, jestli kontaktujete pracovníky adiktologické ambulance, AT poradny, nebo podobného zařízení. Služby jsou bezplatné a mohou být pooskytnuty i anonymně.
Když napíšete. ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty na služby a kvalitní odborníky v dosahu, pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu zařízení, vyhledat sama, se dozvíte na našich stránkách, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Důležité informace, včetně kontaktů a testu závislosti, najdete na webu Alkoholik.czhttp://www.alkoholik.cz/zavislost/
Podle všeho v tuto chvíli potřebujete podporu především Vy. Není na co čekat. Nezapomínejte na sebe, na svůj život, na pohodu a klid, které si zasloužíte. Nezůstávejte v "presu" sama. Kromě odborné konzultace si tom, co prožíváte, promluvte s rodinou, s někým blízkým, komu důvěřujte. "Naordinujte si činnosti, které Vám přináší radost, vyražte za přáteli, uvolněte ventil.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak si stojíte a jak se situace vyvájí. Také, jestli Vám byla naše odpověď užitečná.
Držím palce, Vám i manželovi, kdykoli napište,
Amrit Sen.