Změny v chování
Lucie
Dobrý den, psala jsem Vám již 4.6. 2017 a můj dotaz byl ohledně extáze a změn v mém chování. Jistou dobu sem se Vaší rady držela, a byla jsem i odhodlaná zajít do nějaké poradny či něčeho podobného. Bohužel sem ztratila odvahu ale od extáze se stále držela dál. Pár dnů zpátky jsem bohužel tomuto tak zvanému pokušení neodolala. Dala jsem si ani ne čtvrtku a to co následovalo jsem nikdy nezažila. Jsem velmi pesimistický a negativní člověk již od narození, a potom co jsem si dala extázi jsem měla neskutečný pocit prázdnoty, strachu, duševní bolesti nazvala bych to možná až depresemi. Tyto pocity ve mě přetrvávají ještě nyní. Sice nejsou tak intenzivní ale stále to je cítím. Ztratila jsem absolutně náladu a chuť do čehokoli. Cítím se jako bych zklamala sama sebe.

Odpověděl: Jiří Tupý
Zdravíme Vás Lucie.
Nejprve bychom Vás chtěli ocenit za to, že jste nějakou dobu vydržela ve svém rozhodnutí neužívat extázi. Tím spíš, že jste to zvládla sama bez odborné pomoci. Na druhou stranu - pokud nyní seberete odvahu a obrátíte se např. na některé z odborníků, na které jsme Vám posílali kontakty minule, Vaše šance na úspěch ve smyslu udržení abstinence a optimálního řešení Vaší nepříjemné situace se jistě o mnoho zvýší. Kopíruji sem odkaz na minulou odpověď, kde ony kontakty naleznete:
http://drogovaporadna.cz/dotazy/35976/zmeny-v-chovani.html
Z toho, co píšete nyní i v minulém dotazu, je zřejmé, že užívání psychoaktivních látek je pro Vás velice riskantní. Již minule jste psala, že u sebe pozorujete nepříjemné negativní změny v chování i prožívání. Nyní sama sebe označujete jako člověka se sklony k negativismu, pesimismu, možná až depresivním náladám či depresím. Užívání extáze a drog obecně není nikdy zcela bez rizika pro nikoho. Pro lidi citlivé a se sklony k depresím může být však ještě mnohem rizikovější.
V současné době stojíte na rozcestí. Ráda byste v životě něco změnila a vydala se jiným směrem. Je toho teď na Vás příliš a proto by Vám mohl pomoci průvodce, který by šel kus cesty s Vámi. Píšete, že Vám připadá zvláštní jít s tímto problémem do poradny - první kroky pro Vás možná budou obtížné, ale věřte, že lidé, kteří v těchto zařízeních pracují, Vám budou ochotni s Vaší situací pomoci a být Vaším průvodcem. Věřte, že Vás nebudou soudit a že s Vámi budou probírat možnosti, jak dál, aniž by Vás hodnotili nebo znevažovali.
Neodkládejte řešení své situace! Ačkoliv je to pro Vás možná nyní obtížně představitelné, bude Vám postupně jistě lépe, když začnete své potíže řešit s odborníky.
Je ještě něco, co byste od nás v tuto chvíli potřebovala? Klidně ještě napiště.
S pozdravem
Jiří Tupý