Závislý syn na marihuaně
Marie
Dobrý den,
prosím o radu,mému synovi je 28 let a kouří marihuanu a je to stále jen horší a my už nevíme kudy kam, protože je dospělý.Nyní je na neschopence, většinou nepracuje a psychic.scénami z nás tahá peníze.Bydlí s námi ve společ.domácnosti a s současné době nepřispívá finančně na nic.Doma nás jen uráží,sprostě nadává,řve na nás,rozbíjí věci kolem sebe a vymýšlí si na nás zlé věci a vyhrožuje nám, že nám podpálí byt a nebo i smrtí.Vadí mu když vařím a páří se, nebo když zavařuji, tak zas ocet z nálevu, tvrdí,že jsem nikdy neuvařila a přitom si ohřívá ode mě uvařený oběd...Policii jsme volali již 2x když ho chytl nekotrolovatelný vztek v dřívějšku,ale ta nám vůbec nepomohla,řešila to domluvou a spíš ještě nás upozornili,že jakékoliv řízení s ním budeme platit my rodiče, protože on nemá peníze.Syn nás v ničem neposlechne, promluvit si v klidu nechce, pomoc s léčbou odmítá,jsme pro něj ti nejhorší lidé na svět byt jsme mu tolik pomáhali, nejsme již schopni stanovit nějaké hranice či mantinely chování v soudladu s rodinou.Trvá to již dlouho a my jsme vyčerpaní psychicky.Máme ještě dceru,má vysokou školu a bojíme se i samozřejmě i oni ale také nám není lhostejné, co bude se synem,protože jsme rodiče.Manžel je nemocný s rakovinou lymfatických uzlin a potřebuje klid ale ten nemáme.Pokud byste mi nějak poradili jak toto řešit, budu vám nesmírně vděčná.Děkuji.M

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
vůbec se nedivím, že jste ze současné situace strašně vyčerpaní. To, co popisujete, neodpovídá typickému chování kuřáka marihuany. Pro ty není typické agresivní chování, spíše naopak. Zdá se, že syn buď užívá ještě něco jiného anebo - což se nevylučuje a je to velmi pravděpodobné -- u něj v důsledku užívání drog vyplula nějaká psychická porucha, nejspíše toxická psychóza. Pro tu jsou charakteristické bludy, pocit, že mi chtějí všichni ublížit, že mě někdo sleduje atd. Z pocitu ohrožení pak často vznikají i záchvaty agresivního vzteku. Příště, až se něco takového, co vás ostatní bude ohrožovat, bude dít, je třeba zavolat nejen policii ale i záchranku, právě s podezřením, že se jedná o toxickou psychózu. Ti by pak měli syna odvézt k nedobrovolné hospitalizaci, kde lékaři posoudí jeho stav a během několika dní se rozhodne soudně, jestli může hospitalizace trvat, nebo jestli musí syna propustit, když bude chtít.
Toto je ale jen akutní řešení akutní krize. Celkově by bylo dobré zkusit změnit soužití se synem tak, aby vás jeho užívání neničilo všechny. Doporučovala bych probrat celou situaci osobně v některém z center, která poskytují pomoc rodinám závislých.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)