Koule
Anonym
Zdravím, je mi 17 let a již 13 měsíců jedu v extázi. Od nového roku jsem bez této drogy byl jeden víkend, za večer 2-3, někdy za víkend 5 tablet, jak na tom mohou být mé orgány? Nepociťuji žádné změny v mém životě, s rodinou mám skvělý vztah, ve škole prospívám, deprese jen v některém období, myslím že občas každý máme stresové období, v prosinci jsem po použití pervitinu zažil toxickou psychózu, tam jsem zjistil že na tento odpad nesáhnu, a taky ani nesáhl, kamarádům se kterými jsem začínal v tabletách jedou na pedru, ničí jim to životy vztahy a vše okolo, dluhy, automaty dokonce i psychika u některých v háji, proč já jsem pořád v cajku? Co mi hrozí v tomto stádium profetovaného času?
jedinou změnu kterou si všímám je, že za poslední dobu se mi moc zhoršuje pleť, je to tím nebo to může být furt puberta? Další věc je mé dýchání, jsem středně silný astmatik, může to nějak ovlivnit dýchací systém?
Omlouvám se jestli tento dotaz není na místě,.
Přeji přijemný zbytek dne

Odpověděl: Amrit Sen
Anonyme, zdravím Vás,
díky za důvěru. Vás dotaz je zcela na místě, dobře, že píšete. Upřímně, divím se, vzhledem k Vašemu věku, k tomu, jak brzy jste začal se svým zdravím i životem hazardovat, navíc s jakou intenzitou, že ještě "fungujete".
Dávky, které uvádíte, jsou mimořádně vysoké, i v případě, že odebíráte, "vlídný", nebo hodně ředěný "materiál".
Píšete, že jste prodělal, v souvislosti s užitím pervitinu, toxickou psychózu. To znamená, že budete navždy vystaven zvýšenému riziku psychických, nebo psychosomatických potíží, a to nejen po užití pervitinu, ale i dalších psychostimulantů, mezi které patří i MDMA - Extáze, nebo drog, obsahujících THC. Vůbec největším rizikem, že byste se mohl zbláznit, kromě uvedených drog, pro Vás bude užití halucinogenů.
MDMA, psychostimulant, amfetaminový derivát, se někdy k halucinogenům řadí, osciluje na pomezí...
Co je jisté, že Vám Váš organismus, tělo i psychika, vyslala jasný, varovný signál, že pro Vás drogy nejsou to pravé. Pokud jej vezmete na lehkou váhu a nebudete jej respektovat, pokračovat v užívání drog, nejspíš brzy přijdete o zdravý rozum, možná nadobro. Připočtěte další zdravotní, sociální, studijní a vztahové problémy, na které máte bezesporu "zaděláno".
Velmi zavádějící, je uvažovat způsobem, že "ti druzí", jsou na tom daleko hůře, zatímco já, jsem ještě "cajk a v pohodě". Nejste. Setrváte li v životním stylu, který jste zvolil, následky na sebe nedají dlouho čekat.
Nemyslím to zle, a už vůbec nechci být "školometem", věřím, že máte pro svoji volbu důvody.
Zhoršení kvality pleti, často s užíváním drog souvisí. Podobné potíže, které nezřídka dospívání provází, se užíváním drog výrazně zhoršují.
Píšete, že jste astmatik. Drogy jsou vždy zátěží i pro zdravý organismus. Snižují jeho obranyschopnost, brání imunitnímu systému pracovat, jak je třeba. Negativně ovlivňují chod životně důležitých orgánů, játry, ledvinami, plícemi a krevním oběhem počínaje, mozkem konče.
Setkal jsem se s několika úmrtími astmatiků, uživatelů drog, které jsem osobně znal. Šlo o udušení, zalknutí, nebo selhání srdce, v souvislosti s astmatickým záchvatem. Většinou v přímé souvislosti s užitím psychostimulantů, někdy v kombinaci s opioidy, benzodiazepiny, alkoholem, nebo THC.
Těžko Vás přesvědčím, abyste si promluvil s odborníky, když Vám nic nechybí. Že jste napsal, ale napovídá o tom, že nějaké pochybnosti, obavy a nejistoty, prožíváte.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Mám na mysli, že by stálo za to, naprosto nezávazně si popovídat, možná klást další otázky, "naživo".
Nejlépe zavolat odborníkům v dosahu, kteří poskytují bezplatné i anonynymní služby, konzultace a poradenství uživatelům návykových látek a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli si vyberete kontaktní centrum, adiktologickou amnulanci, nebo AT poradnu.
Při osobním pohovoru, po seznámení se situací, se dozvíte, co užitečného pro sebe můžete udělat. Doporučí Vám konkrétní kroky, jak minimalizovat zdravotní a další rizika, jakých chyb byste se měl vyvarovat.
Nikdo na Vás nebude tlačit, k ničemu Vás přemlouvat, natož do čehokoli nutit, s respektem, že jste dokázal přijít sám. Získáte podporu, pochopení a řadu užitečných informací. Většina kontaktních center i ambulantních pracovišť, má svůj zdravotnický personál, takže v případě zájmu dostanete i erudovaný servis.
Když napíšte, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na vlídné, zkušené a vstřícné odborníky, obratem pošleme. Jak jsem psal, služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Ještě k MDMA:
Doporučuji Vám především opatrnost. MDMA (Extáze), není ani nevinná, natož bezpečná droga.
U MDMA, ať už v krystalická, nebo v tabletě, je těžké určit, nebo odhadnout její množství, tedy dávku, takže vždy existuje zvýšené riziko předávkování. Ani na pohled "čistě" vyhlížející krystalická látka, „sympatická" tableta, nebo „koule", kvalitu drogy nezaručuje. Stává se i to, že ani jedna ze zmíněných forem, vůbec MDMA neobsahuje.
Pervitin, jak sám víte, je jednou z nejnebezpečnějších drog na scéně vůbec. Jeho závislostní potenciál je mimořádný a vliv na tělesné i duševní zdraví, devastační.
Rizik, souvisejících s užíváním MDMA, "koulí" i pervitinu, je celá řada.
Nejškoláčtější chybou bývá zanedbání pitného režimu a následná dehydratace, "dokopávání" se, tedy přidávání si drogy v průběhu jedné "jízdy", včetně kombinování s dalšími drogami, alkohol nevyjímaje.
Porušení těchto zásad může mít za následek zvýšené riziko toxické psychózy, dehydrataci, kolaps, selhání životně důležitých orgánů a končit i smrtí.
Pamatujte na to, že před užitím drogy, byste měl být vždy odpočatý, v dobré psychické, tělesné i zdravotní kondici, v přívětivém prostředí a nikdy neprotahovat "jízdu" déle, než přes jednu noc. Dostatečně pít nealko nápoje a přes možnou nechuť k jídlu, alespoň občas, něco výživného zakousnout. Dávat si pauzy, v průběhu „jízdy" pravidelně „chillovat", dávat si oraz od intenzivního dění a hluku.
Následně si poctivě odpočinout, zdravě a důkladně se najíst, napít, vyspat se. Doplnit vitamíny, nejlépe ovocem a zeleninou, případně potravinovými doplňky s minerály. Dobrá je kombinace vápník, hořčík, zinek.
Se zklidněním a usínáním může pomoci čaj z meduňky. Vše koupíte v lékárně, ale i běžných obchodech.
Další užití drogy odložte na co nejdelší čas, snížíte tak riziko vzniku závislosti.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.extc.cz/extaze.html Otevřít odkaz v novém okně
http://www.extc.cz/riziko-predavkovani-mdma.html Otevřít odkaz v novém okně
http://www.edekontaminace.cz/clanek/1/293/je-extaze-zabijak-i-.html Otevřít odkaz v novém okně
http://www.magazin-legalizace.cz/cs/articles/detail/160-extaze-tak-trochu-jina-droga Otevřít odkaz v novém okně
http://www.drogy-about.estranky.cz/clanky/stimulanty/extaze.html Otevřít odkaz v novém okně
http://www.drogy.cz/extaze/kap-nasledky-uzivani-extaze.html Otevřít odkaz v novém okně
http://navykovelatky.cz/tanecni-drogy/extaze/ Otevřít odkaz v novém okně
Přeji Vám vše dobré, buďte na sebe opatrný,
Amrit Sen.