syn a extáze
Kaca
Dobrý den,
poradíte mi prosím, jak bych měla postupovat? Mám syna, 17 let. Vím, že je poměrně častým konzumentem marihuany. Vždy jsme měli otevřenou výchovu a sám se mi, když ji zkusil prvně, svěřil. Tehdy jsem mu řekla, že tohle nedokážu ohlídat, že nikdy neovlivním, jestli si nedá \"špeka\" někde s kamarády cestou ze školy a že je tedy v jeho rukách, jak moc často se tomu bude oddávat a že si jen nepřeji, aby to bylo příliš často, protože známe oba případ, kdy takovému častému uživateli nastaly poměrně nepříjemné psychické obtíže. Samozřejmě má o lehkých i tvrdých drogách všechy potřebné informace (rizika, závislosti...) a tak mě překvapilo, když se mi později svěřil, že zkusil LSD. Prý to byl ale naprosto psychicky otřesný zážitek, který nehodlá opakovat (díky za hrůzy, které si tu noc prožil).
Další \"level\" bylo, když se vrátil z nějakého klubu a já viděla jeho zorničky i změněné chování. Přiznal, že se napil od kámoše pití, ve kterém byla extáze. To už ovšem považuji za nebezpečný humus. Žádala jsem ho, ať s tímhle už neexperimentuje a on to i slíbil. Nicméně, protože jeho puberta se stává v mnoha ohledech nezvladatelná, už jsem ve střehu. Přes jeho slib, že extázi už nebude zkoušet, dnes jsem v jeho peněžence našla sáček se dvěma extázemi.
Jak se mám zachovat? Mám se snažit dostat ho do nějaké poradny, zajít tam sama nebo vyčkávat, jestli je syn jen \"neškodný experimentální ochutnávač\"?
Děkuji Vám za radu,
K
(syn je i kuřák. Já už 5 let nekouřím a nikdy jsem neužívala žádné druhy drog. Jeho otec s námi nežije, ale také nekouří a nic neužívá)

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Káčo,
zdravím vás, díky za důvěru. Chápu Vaše znepokojení i starost, jsou na místě.
Nechci vůbec zlehčovat závažnost situace, ale cpát syna, jak píšete, proti jeho vůli, do poradny, nebo se pouštět do unáhlených, zoufalých opatření, by bylo chybou.
V tuto chvíli potřebujete pomoc především Vy.
Nepíšete, jestli se synovy rakce a chování, změnily ještě dalším, znepokojujícím způsobem. Synovo lhaní je samo o sobě závažným signálem, na druhou stranu, kolik vrstevníků, se v podobných situací rodičům přizná, dokud jim skutečně neteče do bot..
Máte poslední možnost využít svých práv a odpovědnosti, které máte ze zákona, než syn nabude plnoletosti, takže bude důležité,"nenadělat větší paseku", než jaká je.
Situace je sice vážná, ale každý teenager si projde obdobím poznávání, ochutnávání "zakázananého ovoce", touhy po dobrodružství a protestu proti konformitě. Většina z nich, projde takovým obdobím bez hlubších šrámů, někteří otevřou náruč zničující závislosti.  Na průběh i dopady jejich příběhů, mají velký vliv vztahy s blízkými, respektive kvalita vztahů v rodině, raným dětstvím počínaje, po současnost.
Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor. Doporučuji Vám tedy, telefonicky kontaktovat odbornou pomoc. Mám na mysli zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby, konzultace a poradenství, pracuje s rodinami a blízkými, uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Jak komunikovat se synem, případně jaká pravidla, či mantinely nastavit, co dělat při jejich překročení, zároveň, jakých chyb byste se měla vyvarovat. Dozvíte se, jak můžete podpořit synovu motivaci k pozitivním změnám a v neposlední řadě, co můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nepropadala zoufalství, nebo panice.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem pootřebné kontakty na služby v dosahu, pošleme.
Jak je můžete vyhledat, podle oblasti a typu služby, se dozvíte na našich stránkách, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke/testovani-na-pritomnost-drog.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/mdma-extaze.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/halucinogeny/lsd.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, jerstli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji hodně štěstí, pevné nervy, Vám i synovi.
Amrit Sen.