Užívání drogy
Andy
Dobrý den,
chtěla jsem se opatat s drogami nemám moc zkušenosti ale mám přítele, který se několikrát léčil z drog nyní mi tvrdí, že je pohodě a nic si nedává(už jednou mi dlouhou dobu lhal že si nic nedal ale pak mi to přiznal, že ano). Hodně ho sleduji a všímám si, že občas dost pije a hulí, když je někdy mezi kamarády a taky jsem si všimla, že se mu dělá bílá pěna v puse a má problémy s erekcí, myslíte že je to následek toho že si občas něco veme aniž bych něco tušila ? Za poslední teda 3 týdny co ho sleduji,tak pěna zmizela a i co se týče erekce je vše v pořádku i se tedy dost krotí v pitím i hulenim. Jde mi o to abych to uměla rozpoznat jestli si něco bere a přitom mi lže že je čistý. Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Andy, zdravím Vás,
díky za důvěru. Chápu Vaši starost a nelehkou situaci. Dobře, že píšete, abyste získala větší náhled, na problematiku závislosti a užívání návykových látek. Nebude to příjemné čtení, ale potřebujete je, jak sůl.
Závislost se vyléčit nedá, jde o chronické onemocnění, které si člověk nese po zbytek života. Může se ale uzdravit. Za úzdravu považujeme schopnost závislého, žít spokojený život, v kvalitních vztazích s blízkými, okolí, ve smíření se světem, i sebou samým.
Nezbytným prostředkem k dosažení úzdravy, je zpravidla abstinence od všech návykových látek, jen tak se dá závislosti spolehlivě nasadit a udržet ohlávka.
Tím mám na mysli, že Váš přítel, ať už užívá alkohol, nebo kouří marihuanu, případně se vrátil k drogám "nejtvrdšího ražení", si rozhodně, drogy "dává", takže o "čistotě", nemůže být ani řeči. Počítejte s tím, že jestli oba, na věc nezměníte náhled, a Váš přítel se nezačne léčit, čekají Vás ještě krušnější chvíle, než doposud. Nejspíš si je ani nedokážete představit.
Chápu, že Vás zajímá souvislost s poruchami erekce, s nimi skutečně může užívání přítele souviset, ale také nemusí. V každém případě, odpusťte, není čas a prostor, zabývat se "druhou kolejí", protože jde o životy.
Partnerky závislých, často z neznalosti a s nejlepšími úmysly, podporují chybným přístupem partnerovo užívání, byť si ho samy nepřejejí. Nevědomky ho připraví o zbytky možné motivace k pozitivním změnám, nepřiměřenou podporou a přebíráním odpovědnosti ho přímo podporují v ještě hlubším propadu do tenat závislosti.
Samy se stávají spoluzávislými, aniž by návykové látky užívaly. Přestanou žít vlastní život, žijí život někoho jiného, respektive partnera a často trpí více, než sám uživatel, se všemi negativními, zdravotními i sociálními dopady, které ke spoluzávislosti, jako k nemoci, patří. Bez odborné podpory a pomoci, nedokážou opustit bludný kruh závislostních schémat, která nevědomky, přijaly za svá.
Příteli nepomůžete, i kdybyste rozkrájela, dokud on sám nezačne podnikat konkrétní kroky směrem ke své úzdravě a nespojí se s odborníky.
V tuto chvíli ale potřebujete pomoc především Vy. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Doporučuji Vám zatelefonovat do nejbližšího zařízení, které poskytuje konzultace a poradenství blízkým uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Nesejde na tom, jestli půjde o kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, nebo nejbližší AT poradnu.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Při osobním pohovoru, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak řešit. Co můžete udělat pro sebe, abyste se cítila lépe, byla pevnější v kramflecích a nezačala se hroutit. Získáte pochopení, podporu a užitečné informace, uleví se Vám.
Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat a jak se můžete pokusit podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, bez které se nehne z místa. Lépe porozumíte tomu, co je ještě pomoc, a co už určitě ne.
Zároveň, jakých chyb byste se měla vyvarovat, jak, a jaké mantinely nastavit, jak je udržet, a jak na podmínkach, stanovených při jejich překročení, trvat, uhájit je a následné kroky skutečně vykonat.
Někdy, možná zdánlivě paradoxně, bývá největší pomocí od podpory ustoupit, nepomáhat. Závislý pak může konečně pocítit a nést odpovědnost, za svá rozhodnutí a jednání.
Po konzultaci, lépe "vyzbrojená", můžete příteli znova, bez výčitek a vyhrocených emocí, říci o svých starostech a trápeních, že ho máte ráda, máte o něj i o sebe strach, navrhnout mu kontakt s odbornou pomocí.
Zůstane li, jako doposud, ve lžích, vůči Vašemu trápení imunní, doporučuji Vám ze vztahu vystoupit, třeba i prchnout a spálit mosty.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na služby v dosahu, obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou, bezplatnou Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak Vám je, jak se cítíte, a jak se situace vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám vše dobré, hodně sil,
Amrit Sen.