zorničky
Katka
Dobrý den skoro 20 let jsem na psychických lécích a od dětství jsem brala zonegran a neurotop na epilepsii které už nemám přes pět let ale od té doby mám problémy vidět své zornice na očích v pořádku užívám od dětství rivotril 0,5mg který byl na etapy pár let ano a pak zase ne dokmud si ho nevezmu ty zornice nejsou vidět a nemám chut k životu atd...je to závislost na léky či rivotril děkuji V.xxxxxxxxx

Odpověděl: Amrit Sen
Katko, zdravím Vás.
Díky za důvěru, dobře, že píšete. Reakce Vašich zorniček, není důvodem k znepokojení.
Léky, které užíváte, mohou způsobovat mydriázu, zvětšení zorniček, zejména u zmíněného Rivotrilu, to bývá běžné. Znamená to, že pod vlivem léků, které užívate, máte zorničky větší, než byste měla "normálně". Stává se, že se po dlouholetém užívání, velikost zorniček "upraví", takže při vysazení léků se zorničky na čas naopak zmenší....
Co je však alarmující, že Rivotril užíváte tak dlouho. Tento lék, patří do skupiny benzodiazepinů, látek s mimořádným závislostním potenciálem. Znamená to, že na něj velmi brzy vzniká psychická závislost, v závěsu i fyzická. A to taková, že nelze jen tak, po delším užívání, lék vysadit. Projevy abstinenčního syndromu mohou být tak závažné, že je třeba "vysnižovat" jej postupně, s asistencí, pod lékařským dohledem.
Kromě trýznivých psychických abstinenčních příznaků, může být po odnětí látky člověku natolik fyzicky zle, včetně epileptických záchvatů a delliriozních stavů, že může být ohrožen i jeho život.
To vše by měl lékař vědět a dodržovat jednoznačné pravidlo, že Rivotril by neměl nikdo souvisle užívat déle, než 5 týdnů. Četla jste někdy alespoň základní příbalový leták?
Rivotril sám o sobě neléčí. Nedokáže odstranit příčiny psychických potíží. Jen na čas snížit tenzi, potlačit úzkost, "vylepšit" náladu. Aby mohl mít "léčebný účinek", s trvalejším dopadem, měla by vždy souběžně s jeho užíváním, probíhat vhodná forma psychoterapie a po jeho vysazení potřebnou dobu pokračovat.
Málokdo ví, že v souvislosti s abstinenčním syndromen na benzodiazepiny, podobně, jako na alkohol, umírá u nás i ve světě mnohem více lidí, než na abtinenční příznaky na heroin a "nejtvrdší" opiáty.
Nemám v úmyslu Vás strašit, ale to je ralita.
Tím chci říci, že pokud, jak píšete, užíváte Rivotril souvisle roky, jste závislá.
Pocity, které popisujete, k závislosti, ale i k vážným nemocem, kterými trpíte, patří.
Nevěšte hlavu, cesta z bludného kruhu existuje, dokonce ji máte na dosah, jen počítejte s tím, že půjde o běh na delší trať.
Doporučuji Vám vyhledat podporu a pomoc, situaci konzultovat s jným odborníkem, nebo odborníky, než s lékařem, který Vám dosud Rivotril předepisoval, tedy, pokud jej máte legálně.
Potřebujete psychiatra - adiktologa. Nejlépe zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, nebo AT poradny a domluvit si termín schůzky.
Po osobním pohovoru, seznámením s Vaší anamnézou, životním příběhem a současnou situací, Vám zkušený specialista navrhne konkrétní kroky, jak ji řešit, případně, po dohodě s Vámi, zahájí vhodnou léčbu a domluví se na dalším postupu. Získáte pochopení, podporu, pomoc a užitečné informace, možnost účinné léčby při minimalizaci rizik a útrap.
Návštěvu odborníka neodkládejte. Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města žijete, rádi Vám obratem kontakty na odbornou podporu a pomoc, obratem pošleme.
Jak můžete kontakty na psychiatry - adiktology, najít, podle oblasti a typu služby, sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Do databáze kontaktů, na DIS, drogovém informačním serveru, kolonky "tématické zařazení", zadejte "léková závislost", nebo "ilegální drogy" (nenechte se zmýlit, i tam hledejte) a kolonky "typ služby", "ambulantní léčba", nebo "AT ambulance".
Do mapy pomoci, na drogy - info, zadejte "ambulantní program", nebo AT ambulance.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte náš bezplatný ambulatní program CADAS, jehož odborníci jsou specialisté na "Vaši" problematiku:
Specializované ambulantní služby CADAS SANANIM
Adresa I.:
Žitná 51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 603 831 815
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Adresa II.:
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
Mobil: +420 702 036 240
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/poslani.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/principy-prace.html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas/prijem-klientu.html
Budeme rádi, když se ozvete, a dáte vědět, jak Vám je, jak se cítíte, a jak se situace vyvíjí.
Také, jestli Vám byla odpověď užitečná.
Nedovolte strachu, aby Vám diktoval, podporu a pomoc máte na dosah.
Kdykoli napište, přeji hodně štěstí, Amrit Sen.