dcera
Míla
Dobrý den, prosím Vás mám otázku jak mám postupovat. Moje dcera je dospělá a žije dva roky v Anglii kam odjela za prací, její chování se na tolik změnilo, e mi je jasné, že je uživatelkou marihuany, kteru jsem našla i ve své kabelce, kterou si ode mne půjčila. Aktuální situace je taková, že se snažím dceru dostat zpět do Čr a její problém se ji budu snažit pomoct vyřešit, jenže ona si platí zdrav. pojištění v Anglii moje otázka je když se po dvouch letech vrátí do ČR jak máme postupovat?Děkuji za odpověd Míla

Odpověděl: Amrit Sen
Mílo, zdravím Vás.
Chápu Vaše obavy i starost. Nepíšete, kolik je dceři let, ani, jaké další znepokojující skutečnosti její chování provází, jak se projevuje.
Že Vaše dcera kouří marihuanu, nemusí znamenat, že jde o tragédii. Bude lepší, když situaci podrobněji popíšete, abych pochopil, kde je zakopaný pes, a mohl Vám mohl poskytnout konkrétnější doporučení.
V každém případě byste měla rezignovat na ambice, že užívání dcery, můžete vyřešit za ni. Přes to nejede vlak. Pokud ona sama nebude chtít, můžete se rozkrájet a k ničemu to nebude.
Nejrozumnější věc, kterou můžete pro sebe i dceru podniknout, je nepropadat panice a dříve, než začnete unáhleně chybovat, osobně se poradit a konzultovat situaci s odborníky. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Mnoho rodičů, kteří drogovou problematiku nenahlíží, díky neznalosti, byť s nejlepšími úmysly, napáchá víc škody, než užitku. Často vztah s dítětem, už tak narušený nedůvěrou, rozbijí nepředloženým jednáním, na kousky. Taková chyba se velmi těžko napravuje a situaci jen zhorší.
Mluvila jste s dcerou z očí do očí, bez obviňujících výčitek a vyhrocených emocí, o tom, co Vás trápí a pálí? Řekla jste jí, že jí milujete a máte o ni strach a starost?
Doporučuji Vám, nejprve telefonicky, kontaktovat pracovníky nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenství a pracuje s rodiči uživatelů návykových látek a domluvit si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Co byste měla udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích a nadbytečně se nenervovala. Co můžete udělat pro dceru a Váš vztah, jak s dcerou komunikovat, jak spolupracovat. Také jaká pravidla, pokud máte v plánu sdílet společnou domácnost, nastavit, a jak při případném překročení mantinelů uhájit a dodržet opatření, na kterých se domluvíte.
Za mě, za předpokladu, že je dcera, plnoletá, bude moudřejší, když podpoříte dceřinu samostatnost, než ji držet pod Vaší střechou.
Dozvíte se, jak můžete podpořit dceřinu motivaci k pozitivním změnám, bude li jich třeba. Zároveň, jakým chybám byste se měla určitě vyhnout.
Nezůstávejte na své trápení sama. Nepíšete, jestli máte manžela, nebo partnera, který by Vás při potížích podržel. Zda máte o koho se opřít, s kým sdílet radosti i starosti. Promluvte s někým z rodiny, nebo přátel, prostě s někým, komu věříte a je Vám blízký.
"Naordinujte" si aktivity, které Vám přináší radost, vyražte mezi lidi, jděte se pobavit, upustit přetlak.
Záležitosti kolem dceřina pojištění teď pusťte z hlavy, nejsou na pořadu dne.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na odborníky, zařízení a služby v dosahu, obratem pošleme.
Nesejde na tom, jestli dáte přednost adiktologické ambulanci, AT poradně, nebo si vyberete kontaktní centrum, či další, obdobnou bezplatnou službu.
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení, kontakty na odborníky, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte naši specializovanou Poradnu pro rodiče:
Poradna pro rodiče (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
S marihuanou prodělá nějakou zkušenost většina mladých lidí, jen malou část z nich to negativně poznamená. Většina mladých projde věkem poznávání zakázaného ovoce, dobrodružství a vzdoru ke konformitě, bez hlubších šrámů.
Další, většinou ty, kteří mají z nejrůznějších důvodů, předpoklady k psychickým poruchám, to může zničit. Na dráhu závislosti, se nejčastěji dostávají mladí lidé, kteří prošli neurovnanými rodinnými vztahy, nebo v nich vyrostli.
Vyhněte se přikládání do ohně, netrapte a nejitřete se více, než je nezbytné. Pomoc v tuto chvíli potřebujete především Vy. Kdo nedokáže pomoci sobě, těžko může pomáhat a být užitečný někomu dalšímu. Nechte si pomoci, získáte pochopení, podporu a užitečné informace.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Kdykoli napište, přeji Vám i dceři hodně štěstí,
Amrit Sen