Časté relapsy
Honza
Dobrý den, je mi 32, v roce 2005 jsem si poprvé šňupnul pervitin. Na popud kámošů. Nedělal sem z toho vědu, kouřili jsme marihuanu. Droga se obejovovala sociálně při akcích dvakrát, nebo i jen jednou za rok. Tráva stačila. Chci podotknout, že posiluji od 15.ti let do teď. To mě drží a zároveň vytváří iluzi normálnosti. Někdo takový, přece může fetovat...No, zkrátka v roce 2010 se objevilo experimentování s přítelkyní se kterou jsem byl sedm let a v půli vztahu jsme měli problém se sexuálním životem a tak jsme si ho okořenili, po vzoru manželských vztahů o o tom psali na googlu :) a vztah se po třech letech rozpadl.. Syna nevidím kvůli braní a jeho matka bere také. Po rozchodu začla éra jehel, mama hotel, nezaměstnanost, ulice a exekuce. Navzdory těžkostem jsem našel práci, která řeší dluhy.Injekčně užívám čtyři roky.Zpočátku méně často, jednou za čas vystřídalo časté braní. Problémy s docházku v práci. Řekl jsem si, že to moje \\\\\\\"už nikdy a naposled\\\\\\\" neplatí a že se vlastně akorát stále zrazuji a přišel bych znovu o práci, která ke cenná. To nešlo.Začal jsem tedy chodit na Prevent, v létě. Přibral jsem sedm kilo, dařilo a četnost relapsu byla asi dvakrát za měsíc, někdy jednou. Vlastně z braní několikrát týdně. Snažím se abstinovat s přítelkyní, která je závislá již 22let kvůli tehdy anorexii a nyní bulimii. Prošla nedobrovolně červeným dvorem a naštěstí přestala brát opiáty. Navzdory všemu je nesmírně inteligentní. Berem spolu piko, známé se od září ze skupiny a teď je horší období, kdy bereme častěji. Objevuje se zase tráva a pití. Jsem si vědom, že abstinence od všeho je nejlepší.Díky těžkým situacím s bulimii, se kterou bojuje přítelkyně, jsem začal navštěvovat buddhistické centrum a začal pravidelně meditovat. Již v minulosti jsem odříkával mantry a někdy je používám i teď. Cítím malé, velké změny, ale poblém je v tom, že toto je vlastně spouštěč asi, že je líp, tak si toho mohu ještě dovolit. Je to hra mysli, nebo prostě mozek je v háji a jede si své automaticky ?jakoby bych v hlavě měl, že si to musím udržet \\\\\\\"uzit\\\\\\\".
Zjišťuji, že přítelkyně a její lidi kolem jsou spouštěcí také. Já lidi eliminoval. Takže umím říkat ne a nepohybuju se nikde. Z toho pramení, že nemám vlastně nikoho mimo lidí z práce. Kalisteniku dělám sám. Moc toho ani dělat nejde, platí se exekuce a zbývají snad už jen dva roky. Bože, pak klidně odjedu do Apolináře, nebo dvora, ale pořád věřím, že by to šlo i bez toho. Jsem v dluhovém pressu už třetím rokem. Chci to mít pryč. Můžu ještě zkusit nějaké metody, denně je nacvičit a v krizové situaci je nějakým způsobem použít ? Přemýšlel jsem o koníčcích. Pak mě napadá, jestli i s projevem cravingu nesouvisí i sexuální chování,které lidi pod vlivem, každý jiným způsobem projevují. Např.bývalý kámoš se vždy změnil v devianta. Člověk je na pervitinu tak vzrušený, může si to dopřát i bez toho ? A tím pádem to oslabit ? Další otázka, léky tlumící bažení, četl jsem co se dalo. Mohly by jste mi prosím nějaké doporučit a poradit kdo mi je může předepsat. Vím, že stojí i víc peněz. Další otázka k ambulantní léčbě. připojit odborníka. V Č.B. je nějaký kyzour, prý je dobrý. Mám na mysli, že na preventu zjišťuji že jsme se dostali do stavu, kdy nemáme co řešit. Dalo mi toho mnoho. okruh lidí zmizel. Ale nezvládám craving. Někdy podlehnu tak snadno..prý někteří terapeuti s člověkem procvičujou třeba některé zklidňující dýchací cvičení, které právě třeba patří do té Nešporovi návodky...poraďte, ten dotaz je asi na hlavu, ale já už nevím. V čem je sakra zakopaný pes, když to nechci a jednou měsíčně je naprd a tohle píšu, že teď jsem si dal za poslední týden několikrát za sebou. Přeci vím, že to jde zkrotit. Nerozumím tomu. Děkuju moc za případnou odpověď. Je to delší a pravděpodobně řeknete, že bych měl jít na ústavní pobyt. Věřte, že rád. Pokud mě z té fabriky vyhodí, jedu určitě. To vím a možná i chci. Přeji jen dobré všem co si to přečtou. Honza

Odpověděl: Amrit Sen
Honzo, opět zdravím.
Před chvilkou jsem odpovídal na Váš totožný dotaz. Vkládám tedy předchozí odpověď:
Chápu vaši nejistotu, pocity marnosti, možná i znechucení. Cením si Vaší obsáhlé, upřímné výpovědi.
Překvapuje mě, že máte po tolika zkušenostech a dlouhodobém užívání, natolik zkreslené představy o závislosti a odpusťte, naivní sebenáhled.
Píšete o častých relapsech. Relaps je ale "jednorázové uklouznutí", selhání, které, pokud je terapeuticky, nebo jinak ošetřeno a zpracováno, může být i prospěšnou součástí procesu úzdravy.
Jak situaci popisujete, nejde ani o recidivu, stav, kdy po dlouhé, nebo delší době abstinence, člověk relaps neošetří a ten přejde v souvislé užívání, v důsledku často ještě s větším propadem, než kdy před tím.
Vy jste nikdy drogy užívat nepřestal, měl jste možná "pauzy", které k užívání pervitinu patří, člověk si občas potřebuje "odfrknout" a vysadit, protože, z nejrůznějších důvodů, nelze jinak.
Váš příběh je jak z učebnice o pervitinové závislosti. Není divu, že nedokážete bezpečně zpracovat chutě - craving, ale ani život ke své spokojenosti. To není výtka, ani výčitka, tak to prostě chodí...
Píšete, že víte, že "to", lze zkrotit. To je sice moc fajn, ale zároveň nevíte jak. Odmítáte připustit, že na to sám nestačíte, v tom je "jádro pudla".
Nasadit závislosti ohlávku a uzdravit se, je dlouhodobý proces, který vyžaduje poctivé nasazení a kus odvahy. Zdaleka nejde o to, naučit se zacházet s cravingem, to je sice na výsost důležitý, ale pouhý střípek z dovedností, které si, kromě sebepoznání, potřebujete osvojit.
Za cíl nepovažujeme abstinenci od návykových látek, ta je nezbytným prostředkem na cestě k úzdravě a jejímu zachování. Za úzdravu považujeme schopnost člověka žít spokojený, šťastný život, v kvalitních partnerských, rodinných, přátelských i pracovních vztazích a schopnost zvládat každodenních starostí i radostí. Umění žít, milovat, plakat, rvát se i radovat.
Máme to štěstí, že jsme v dlohodobém kontaktu s mnoha lidmi, kterým se podařilo uzdravit. I takových, nad kterými lidé, svět, a v některých chvílích i oni sami, zlomili hůl. Dnes žijí, dlouhá léta, spokojeně, šťastně. Jsou inspirací nejen pro nás a závislé, ale obohacením při kontaktu s kýmkoli...
Píšete o meditacích, dechových cvičeních, tedy o aktivitách, které, pokud nemáte v plánu se zbláznit, s užíváním pervitinu, ale i jiných drog, opravdu nejdou dohromady. Nelze vyšívat sbíječkou, ani krumpáčem.
Nepočítejte s tím, že Vás ze závislosti "vyseká" ritalinová substituce. Vyhněte se zkratkám, berličkám a "nejkratším" cestám. Nikam po nich nedojdete.
Věřte, že daleko výhodnější pro Vás bude nastoupit do léčby dříve, než Vás z práce vyhodí. S nemocenskou nemusíte řešit náklady na léčbu, ať už ve zdravotnickém zařízení, nebo spoluúhradu v terapeutické komunitě, a ještě Vám zbyde na osobní výdaje.
I bez zaměstnání a nemocenské, se ale dá vyřídit spoluúhrada ze strany sociálního odboru, pokud se registrujete na Úřadu práce.
Další pastí, do které jste se zavřel je, že se pokoušíte opustit bludný kruh společně s partnerkou, rovněž dlouhodobě závislou. Zázraky se sice dějí, ale zpravidla jsou podobné pokusy cestou do pekel.
Píšete, že jste chodil do Preventu. Se zkušenými a velmi šikovnými budějovickými kolegy se dobře známe. Jestli jste, jak píšete, dospěli k výstupu, že nemáte co řešit, pak jde nejspíš o to, že nejste účinnému a užitečnému řešení, s šancí na dlouhobý pozitivní efekt, nakloněn, nebo nemáte o žádnou z nabízených služeb podpory skutečný zájem.
Shrnuto a podtrženo, potřebujete detox, z něj rovnou do dlouhodobější residenční léčby, nejlépe v terapeutické komunitě a intenzivní, dlouhodobé doléčování, bez kterého je šance na dlouhodobou abstinenci, úzdravu a spokojený, šťastný život, mizivá.
Promyslete to, záleží na Vaší kuráži a rozumném úsudku. Zajděte znova do Preventu a o možnostech léčby se poraďte. V případě, že byste se rozhodl léčbu zkusit, s úmyslem absolvovat, jistě Vás rádi podpoří a pomohou s potřebnými náležitostmi.
Adresy znáte, i tak přikládám:
Kontaktní centrum PREVENT
Tř. 28.října 1312/16
370 01 České Budějovice
Tel.: +420 387 201 738
E-mail: kccb@prevent99.cz
Web: http://kccb.prevent99.cz/
http://kccb.prevent99.cz/kontakt
Vedoucí zařízení: Mgr. Martina Brožová
Adiktologická poradna PREVENT
Františka Ondříčka 2
370 11 České Budějovice
Telefon: +420 725 708 078
E-mail: poradna@prevent99.cz
Web: http://ap.prevent99.cz
http://ap.prevent99.cz/kontakt
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte všechnu kuráž a začněte jednat. Věřte, stojí to za to.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Amrit Sen.