jak se chovat k dospělému závislému synovi?
zdenka
Je mi 66 let jsem zubní lékařka v důchodu, žiju s manželem , starší syn 41 let závislý na alkoholu nyní i kokain, léčen opakovaně 3x hospitalizován, Antabus nepravidelně, svobodný bez trvalého vztahu, inteligentní vzdělaný, úspěšný ppdnikalel, finančně zajišteny, pracovně zatížeý spíše vlastní vinou maniakálním způsobem vymyšlí sice úspěšé ale nedotažené projekty, nyní 2 týdny pije zřejmě i drogy, v době naší nepřítomnost obýval v našem bytě , vzal peníze i drobné předměty po našem návratu se přesunul do vého bydliště, byl agresivní na lidi z okolí i bratra tak že volal bratr policii při příjezdu byl jako beránek nebyl důvod ho odvezt.. nyní opakovaně atakuje mne i okolí SMS střídá pláč a prosby s agresivitou křičí a dělá scény na ulici, zvoní na náš byt, před 3 dny manžel nevydržel a vzal ho domů vyspal se a ráno když manžel spal a já byla na koupi utek akoupil si alkoho a čekal na lavičce před domeme, ztropil scénu když jsme přicházel odmítá léčbu pije dá. Můj dotaz :Nevím jak postupovat? okolí radí \"odsztřihnout se\"nevzít ho domu, pomoci mu až přstne pít ?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
velmi stručně by se dalo říci, že rada Vašeho okolí je v podstatě moudrá. Není ale vůbec jednoduché něco takového udělat, když v té situaci osobně jste. Odříznout vlasní dítě, když vidíte, že se řítí čím dál hlouběji do propasti, to chce opravdu velkou sílu. Navíc si pod tím lze představit ledacos, mnoho stupňů "odstřihnutí se". Velmi podstatné je, abyste byli v celé situaci s manželem pokud možno jednotní a opora jeden druhému. Pak také, aby pravidla a podmínky, které stanovíte, byly pro vás splnitelné. Nemá smysl vyhrožovat něčím, co pak nesplním.
Abyste našli vlastní míru, do jaké jste ještě schopní se synem komunikovat a pomáhat mu, a také abyste zjistili jak má efektivní pomoc vypadat, bylo by nejlepší poradit se podrobně, osobně, s nějakým odborníkem v okolí. Doporučila bych objednat se do Ambulantního centra Laxus, kde Vám kolegové jistě rádi poskytnou pomoc. Vše potřebné o centru najdete na http://www.laxus.cz/centra/ambulantni-centrum-pardubice.
Přeji hodně sil!