Pomoc ostatním.
ProchySD
Mám dotaz,i když se netýká žádného mého problémů z drogami.
Hodně o drogách studuji,mám i dost zkušeností,v hlavě to mám v pořádku a po krátkém lítání jsem se postavil na vlastní nohy,za tu dobu co jsem to zkoušel jsem poznal strašně lidí,a skoro všech je mi strašně líto,protože si dokážu představit jak to pro ně musí být těžké,mohli by jste mi poradit jak temto lidem pomoct?
Je možné na nějakým internetovém serveru,kde je drogova poradna,odpovídat například rodičům na jejich otázky ohledně drog,abych udělal něco dobrého a zamezil tomu aby další lidé zbytečně padaly do drog ?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás.
Děkujeme za dotaz a za Vaši snahu zapojit se do pomoci lidem, kteří mají potíže s drogami, případně jejich blízkým. Chápu, že byste rád ostatním pomohl a zužitkoval své zkušenosti. Nicméně vlastní zkušenost není úplně dostatečným "vzděláním".
Práce se závislými a jejich blízkými je velmi náročná, a není to jen o jednoduché radě, ale o komplexním vyhodnocení celé situace dotyčného a jeho rodiny, případně znalosti mnoha dalších aspektů působení drog v organismu, jejich vliv a spojitost s psychickými potížemi. Předpokládá se, že člověk, který prošel nějakou vlastní zkušeností s drogami, a chce pracovat v nějakých pomáhajících službách, bude od drog několik let abstinovat, bude mít za sebou nějaké vzdělání (případně bude studovat soc. práci, psychologii, adiktologii) a ideálně dlouhodobý psychoterapeutický výcvik.
Ono je to i o tom, aby člověk znal svoji motivaci k takové práci, uvědomil si, co jeho samotného k užívání drog vedlo, jakou cestou se s tím vlastně vypořádal a zejména byl schopen nějak reflektovat vlastní hranice a limity. Není možné se do toho vrhat s tím, že zabráníte tomu, aby další lidi nepadaly do drog, to je myslím trochu nadnesený cíl. Lidé do drog budou padat nadále, přes veškeré úsilí preventivních programů a pomáhajících služeb. My jsme tu od toho, abychom včas identifikovali ty, uz kterých pád hrozí, případně ten pád zmírnili a zabránili nejhorším zraněním, ale nejsme spasitelé.
Nevím, kolik je Vám let, co studujete nebo jste studoval, a jak dlouhá doba uplynula od Vašich zkušeností s drogami a čeho se týkaly. Když mi napíšete nějaké podrobnosti o sobě, mohla bych Vám doporučit nějakou vhodnou cestu, jakou se vydat, abyste se dostal k té pomoci závislým - na jaký typ studia se zaměřit, kam jít případně na nějakou stáž apod. Pokud je Vám méně než 18 let, obávám se, že i s tou stáží budete muset počkat. V žádném ze zařízení, které znám, neumožní stáž člověku pod 18 let, limit je dokonce často vyšší (21 let). Je mi líto, ale pro zařízení, která pracují se závislými platí poměrně závazná pravidla, která se týkají přijímání zaměstnanců i stážistů, a určitě není možné, abyste se v současné chvíli angažoval v nějakém odpovídání dotazů v profesionální službě. Netvrdím, že to není možné v nějakých svépomocných skupinách na internetu a podobně. Ale pokud máte zájem o to, abyste mohl poskytoval profesionální poradenství, nezbývá než pro to udělat více, než se opírat o vlastní zkušenost.
Tak pokud Vás to i přesto zajímalo, tak znovu napište.
Bára Orlíková