substituce?
Janek
Dobrý den,
je mi 27 let. Během dospívání jsem trpěl pocity úzkosti, méněcenosti a celkově psychické urpení narůstalo na gymnáziu - míněno sociální vztahy, odpovědnost atd - bylo těžké pro mě zvládat běžné dny. Bál jsem se prezentovat před třídou, bál jsem se být centrem pozornosti.. začal jsem býtfascinován drogovým světem. Dlouho to byla jen \"hra\" a určité volání o pomoc, na které lidé sice slyšeli, ale nikdy jsem opravdu nikomu neřekl jak mi je. V té době jsem stále vedl skautský oddíl (už dávno ne hlavní vedoucí), kouřil jsem potají trávu, začal pít alkohol, kouřit. To v 17, 18.. před maturou jsem se rozjel s pitím. Behm matury a celý další rok, kdy jsem se nedostal zatím na vysokou a pracoval na pile. Ten rok jsem pil denně, byl to problém. Horší fyzické zdraví, psychická kondice na urovni nula.. když jsem se o tok později na vysokou dostal - obor soc. práce a soc. politika - přestal jsem pít. Ze dne na den, ale pomocí tramadolu. Ze 100 mg retard denně se stalo 400 postupně behěm druhého ročníku v mých 22 letech jsem bral 900 mg tramadolu, zahrával si s benzodiazeiny, kouřil trávu a občas znovu pil. Padlo rozhodnutí jít na ambulatní léčbu suboxonem. 5 rokem jsem v substituci. Tedy dosti nevyrovnané. Momentálně předpis na 12 mg suboxonu, 1,5 mg rivotrilu, 50 mg zoloft. Že mě moje lékařka nevyhodila je zázrak. Jsou chvíle, kdy uleím týden dva na Vendalech 200, měl jsem období na Durogesicu 100 mcg, benzodiazepiny jsem dlouho tajil, než se k závislosti přiznal, to byl bod, kdy mi byl nasazen Rivotril. Lhaní, pozitivní moč, věčné úlety.. jsem zdravý, pracuji v oboru, ale co se týče zvisloti, stále lžu. Sobě hlavně. Suboxone neberu stabilně jednou denně. Síše vícekrát. Po vybrání receptu beru i 16 - 24 mg deně, postupně spadnu i na 2 mg.. Rvotril relativně držím. Bral jsem i 8 mg, nyní jsem reálně asi a 2,5 mg. Kouřím marihunu vpodstatě denně, ne celý den, ale denně, alkohol nepiju, ale vidím a vím, že jsem se nikam neposunul. Nejde o prostě substituci.. Co se mnou? Dlouhodobé doléčání? Detox následná komunita? Musím něco změnit. Vím to, jen nevím jak to zařídit. Prostě zmizet se léčit. Prostě se tak šíleně nebát po 10 letech na opiátech a 3 letech na benzodiazepinech.. je to, musím říct dosti zoufalé. Mám někdy pocit, že budík ukazuje minutu do 12.
S pozdravem
Honza

Odpověděl: Amrit Sen
Janku, zdravím Vás,
díky za důvěru. Děkuji za podrobný, uchopitelný, uvěřitelný příběh a osobní výpověď. Z toho, jak svoji situaci i historii popisujete vyplývá, že jste kombinovaně závislý. Dříve se pro tuto nemoc používal  výraz "polymorfní toxikománie". K většině drog, které jste zmínil, se po různě dlouhé době a intenzitě užívání, váže kromě psychické závislosti i závislost fyzická.
Máte vskutku naloženo. Co je dobrá zpráva, že jste nerezignoval a jste nakloněn tomu, situaci řešit.
Píšete, že míváte pocit, že je minutu po 12.
Není, je ten správný čas konat, neopakovat stejné chyby a postupy, které "nezabraly".
Máte příležitost se uzdravit. Potřebujete léčbu, nikoli "léčbu".
Začít se dá i malými kroky. První jste vykonal tím, že opakovaně píšete. Otázkou zůstává, nakolik jste ochoten přijmout naše doporučení, "zpracovat" je a zužitkovat.
Kombinace opioidy s benzodiazepiny je jednou z nejvražednějších, podobně jako kombinace benzodiazepiny a alkohol.
Málokdo ví, že v souvislosti s užíváním benzodiazepinů, ještě výrazněji při "kombinacích", umírá na předávkování, nebo fyzické abstinenční příznaky, mnohem více lidí, než na samotné "nejtvrdší" opiáty, jako jsou heroin a další...
Tím nijak nezlehčuji závislost na opiátech, respektive na každém ze zmíněných typů drog samostatně, naopak.
Překonání fyzické závislosti, vysnižování, detoxifikace, která se může nezkušenému, nebo naivnímu, jevit jako ten nejzásadnější problém, je na cestě k vystoupení z bludného kruhu, osvobození se a úzdravě, tedy v ukotvení ve spokojeném životě bez drog, přes možné útrapy a veškerou trýzeň, tím nejsnažším.
Nasadit psychické závislosti ohlávku a uchopit život do svých rukou, je vždy během na další trať, který vyžaduje odvahu a poctivé úsilí.
Cílem léčby závislosti není abstinence od návykových látek, která je přestředkem k údravě. Za cíl a úzdravu považujeme spokojený, šťastný život v kvalitních vztazích k blízkým, okolí, světu i sobě samému. Jednoduše radost ze života, při zvládání každodnenních povinností a starostí, ku prospěchu sobě i lidem.
Váš příběh je jak z učebnice. Jsme v dlouhodobém kontaktu s řadou klientů, jejichž příběhy se Vašemu velmi podobaly. Je pro nás velkou inspirací a povzbuzebím do další práce, že se jim daří. Dlouhodobě, roky úspěšně abstinují, žijí spokojený život, v kvalitních, vstřícných rodinných, partnerských, přátelských i pracovních vztazích. Bezesporu mohou být inspirací a zdrojem naděje i pro Vás. Máte možnost se s nimi potkávat.
U většiny z nich byl na záčátku "obratu", kontakt s odbornou službou, nebo svépomocným společenstvím uzdravujících se závislých.
Věřím, že Váš čas uzrál, píšete, že musíte něco změnit. V tom bych Vás rád jakkoli podpořil. Zkuste to jinak. Doporučuji Vám zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje bezplatné služby uživatelům návykových látek, ve Vašem okolí, či dosahu a domluvit si termín schůzky.
Nesejde tolik na tom, jestli si vyberete kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobnou službu.
Využijte možnosti navštívit mítink NA - Anonymních narkomanů, případně AA - Anonymních alkoholiků. V případě, že máte společenství mimo dosah, můžete se připojit k on-line mítinku, není však nad osobní kontakt.
Při osobním pohovoru, nebo mítinku, se dozvíte, jaké konkrétní kroky směrem k úzdravě můžete podniknout. Získáte pochopení, přijetí, podporu a pomoc, včetně užitečných informací, uleví se Vám. Zároveň získáte a rozšíříte si náhled na chyby, kterých byste se měl vyvarovat.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na služby a svépomocná společenství v dosahu obratem pošleme.
Jak můžete, podle oblasti a typu zařízení kontakty na potřebné služby, najít sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Svépomocná společenství uzdravujících se závislých:
Anonymní narkomani ČR:
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/kontakt/
E-mail: anonymni.narkomani@gmail.com
Skype mítinky NA, nejen pro účastníky ze Slovenska:
http://www.anonymninarkomani.sk/on-line-stretnutia/
Anonymní alkoholici ČR:
http://www.anonymnialkoholici.cz/
http://www.anonymnialkoholici.cz/o-nas/pro-novacky.html
http://www.anonymnialkoholici.cz/o-nas/pro-verejnost.html
http://www.anonymnialkoholici.cz/setkani/adresar-skupin.html
http://www.anonymnialkoholici.cz/kontakty/cr.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete využít služeb zařízení, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu: http://www.sananim.cz/
Za mě, bude pro Vás nejlepší dlouhodobější rezidenční léčba v terapeutické komunitě, "odstartovaná" detoxem, s následným dlouhodobým doléčováním, bez kterého je šance na dlouhodobý úspěch značně limitovaná.
Důležité je, jak sebe a svoje potřeby vnímáte Vy. O tom všem a dalším, se můžete s osobně poradit s na slovo vzatými, zkušenými a vstřícnými odborníky. Může jít o zcela nezávazný pohovor. Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit. Případná zakázka bude jen, a pouze na Vás. Pokud byste uvažoval o nadějné léčbě, můžete se poradit, jaká forma a místa, by pro Vás mohly být nejvhodnější, případně Vám pomohou s přípravou a dalším.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Seberte odvahu a kuráž, začněte jednat.
Přeji hodně štěstí, držím palce!
Amrit Sen.