Pepo
Slunicko
Dobry den je mozné mít zápal plic po cichani pevneho podpalovače Pepo? Čichala jsem skoro rok až teď nastala komplikace veliká bolest v ruce a v ledvině na pohotovosti se zjistilo že šlo o začínajici zapal plic nevim jak jinak jsem k takove hrozne reakci mohla prijit :/ Od cichani mě to naprosto vylecilo uz necicham ale docela často mi čichnuti chybí :( Jak na to uplne zapomenout?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Sluníčko,
jestli tomu dobře rozumím, tak jste donedávna čichala podpalovač Pepo, následně jste začala mít bolesti a na pohotovosti vám řekli, že jde o začátek zápalu plic. Předpokládám, že jste začala abstinovat až nyní, né několik měsíců před zápalem plic. Potom ano, obě věci spolu mohou souviset, a velmi pravděpodobně i souvisí. Zánět v plicích (tj. počínající zápal plic) jste si skutečně mohla způsobit čicháním.
V tuto chvíli si říkám, že vše zlé může být i pro něco dobré. Pokud vás počínající zápal plic donutil s čicháním přestat, pak máte první krok za sebou. Gratuluji!
Druhá věc - a často ta těžší - je vydržet nečichat. V prvních dnech i týdnech asi nebude nic divného na tom, že vám bude čichání chybět. Čichání je návykové a bude nějakou dobu trvat, než chutě a vzpomínky poleví. Žádná jednoduchá rada, jak na takové momenty vyzrát, není. Často se totiž při vysazení objeví původní problémy, které člověka k čichání přivedly. Pamatujete, co to bylo u vás? Co je to, co vás k čichání táhne? Co vám chybí? A za co jste naopak nyní ráda? Co vás těší na tom, že nečicháte? Dost možná se ukáže, že pokud se k čichání nevrátíte, změníte postupně v životě i další věci - možná to budou koníčky, známí, ale třeba i obecně celý životní styl. Nebude to nejspíš nic rychlého a možná bude potřeba se ze začátku trochu přemlouvat a nutit, možná dokonce ještě několikrát uklouznete, nevzdávejte to!
Ráda bych vás alespoň trochu podpořila a povzbudila, řekla, že bude líp. Vím, že takhle přes internet, je to asi přeci jenom málo. Místo toho vám mohu nabídnout ještě dvě varianty, jak si můžete pomoci sama:
Existuje celá řada svépomocných příruček, které by vám mohly pomoci se v celé situaci lépe zorientovat. Posílám vám odkaz na stránky, které se věnují tomu, jak přestat s hazardním hraním. Je to sice něco jiného, ale spousta úkolů se snadno převede i na čichání.
Odkaz najdete zde:
http://gambling.podaneruce.cz/o-projektu/jednotlive-kroky/
Pak je tu také svépomocná příručka od MUDr. Nešpora, zdarma ke stažení, zaměřená obecně na drogy a jak je přestat brát.
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
Máte někoho blízkého, kdo nečichá, kdo o celé situaci ví a je vám oporou? Komu se můžete svěřit, kdo vás neodsoudí, bude s vámi trávit čas bez čichání a vyslechne vás (třeba alespoň po telefonu), když to pro vás bude nejtěžší?
Pokud o nikom takovém nevíte, nebo se vám nechce nikomu svěřovat, pak bych vám nabídla osobní setkání s nějakým odborníkem. Co vy na to? Měla byste o něco takového zájem? Nejspíš by to bylo kontaktní centrum, kde vás nikdo nebude soudit, ale vyslechne vás a pomůže vám hledat cestu ven. Služby kontaktních center jsou často anonymní a zdarma, není třeba se ničeho bát. Pokud byste o něco takového měla zájem, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, poslala bych vám kontakty. Nebo se můžete zkusit sama podívat na Mapu pomoci na těchto stránkách:
https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
S přáním hodně sil,
Gabriela Minařík.