suboxone
Simca 23
Dobry den,
potrebuji poradit. Jmenuji se Simona, je mi 23 let a se svym pritelem to bude ted v rijnu 3,5 roku co spolu bydlime. Za tu dobu jsem nemela nejmensi tuseni, ze by mel nekdy problem s drogami nebo necim podobnym. Nic jsem netusila, az do tehle doby. Uz ponekolikate jsem u neho nasla lek suboxobe, jehly atd. Asi celkem 3×. Vzdy mi nerekl pravdu, lhal mi a vymyslel si nejakou historku, jen abych nic nevedela. Ja mu uverila, ikdyz mi to bylo divne. Az do nedavna kdy jsem to nasla uz po ctvrte, kdy jsem dosla domu z prace a videla ho lezet po nocni a vedle neho mala krabicka a v ni lek suboxone, injekcni strikacka, lzicka, zakrvacene kapesnicky a vodicka \"aqua pro injectione braun\". Byla jsem uz v soku. Bylo mu jasne, ze z tohodle uz se nevylze, rekla sem mu ze chci okamzite vysvetleni a tak sel s pravdou ven. Vysvetlil mi, ze drive byl zavisly na heroinu (pry ho jen kouril,injekcne nic nebral) a zacal si uvedomovat svoji zavislost, tak vyhledal odbornou pomoc. Od te doby bere suboxone. Nevim vubec presne, ale pry co semnou zacal (pred 3,5 byl uz pry cisty). Pry ho ted bere 1× za cca za 4 mesice asi tyden v kuse jen jako prevenci. Jako duvod toho, ze mi nekolikrat lhal byl, ze s takovym problemem se nerad chlubi a ze to neni zrovna cast zivota o kterou se chce delit. Z moji strany to chapu, jen si myslim, ze takovou vec (hlavne kdyz chceme planovat rodinu a dalsi veci) bych mela vedet! Ja jen ted nevim cemu verit a cemu ne. Hold kdyz vam clovek nekolikrat zalze, je tezke pak verit. V pribalovem letacku a studovanim tohodle leku na internetu jsem se docetla, ze tabletka se ma dat pod jazyk! Nic o jehlach a vodickach nepisou. Take jsem cetla, ze suboxone se muze zneuzivat (ma ho ale predepsany lekarem). Bojim se tedy aby tohle nepraktikoval. On tvrdi, ze ne. Na muj dotaz proc si to picha odpovedel, ze pani doktorka mu doporucila aby si to pichal do svulu, ze zvisi efektivitu nebo ucinost. V jeho skrini jsem nasla plno zahrabanych uz pouzitych jehel, nekolik baleni suboxone a prazdne lahvicky od te vodicky aqua. Rekl mi ze vse vyhodil a delat to nebude, coz je podle me hloupost, musi prece dodrzovat nejakou lecbu ne? Nejde s tim prece jen tak z niceho nic seknout. Cetla jsem, ze je obtizne prestat. Nevim co si o tom myslet. Obracim se proto na Vas a byla bych rada o objasneni uzivani suboxone a celkove co si o tehle situaci myslite?. Muze se pichat do svalu jak mi tvrdi? Dekuji moc za Vasi odpoved.. Urcite mu chci pomoct, ale s jeho jednanim je to tezke.
Simca.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Suboxone je preparát, který se nazývá substituční lék. V pravém slova smyslu to ale lék není, je to vlastně jen přijatelnější náhražka za nelegální opiáty, jako je třeba heroin. Je to také opiát, také návyková látka. Jednou z jeho velkých výhod je právě to, že se má užívat pod jazyk (a tím se předejde infekcím a potížím z injekčního užívání). Dokonce má v sobě složku, která by měla znemožnit užití jehlou. Bohužel, najdou se jedinci, kteří tento problém překonají a stejně si dávají Suboxone injekčně. Rozhodně mu to ale nemohla žádná doktorka doporučit. Kromě toho, nemusí mít Suboxone ani od doktorky, prodává se i na černém trhu.
Jde také o silně návykovou látku, tedy pokud - jak tvrdí - by bral týden a pak nic, poznala byste to, měl by abstinenční příznaky. Takový způsob braní je vysoce nepravděpodobný ( a to ne kvůli dodržování nějakého léčebného plánu, ale hlavně proto, že "preventivně" se opravdu opiáty neužívají a nikdo to tak ani neumí), i když možné je všechno...
Pravděpodobně je tedy přítelova verze různě namíchanou směsí pravd a lží a těžko říct, jak to je. Co je, ale jisté je, že pokud si schovává špinavé stříkačky, není příliš zodpovědný, co se nemocí bezpečného braní týká. Pro Vás to mimo jiné znamená velké riziko nákazy některou závažnou nemocí, jako je žloutenka typu B nebo C, dokonce i virus HIV. Všechny tyto nemoci se v nějaké míře přenáší jak sdílením stříkaček s dalšími uživateli drog (což klidně může nebo mohl dělat) tak nechráněným stykem. Než tedy zjistíte, jak se věci mají a jaký je jeho i Váš zdravotní stav, doporučovala bych chránit se při sexu s ním a případnou rodinu odsunout na později.
Věřím, že se Vám v hlavě objeví ještě mnoho dalších otázek a nejasností. Myslím, že by stálo za to zajít si celou situaci ujasnit do některého z center, která nabízí pomoc blízkým uživatelů. Měla byste tak větší prostor ve všem se vyznat.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)