pomoc
Adel
Dobrý den chtěla bych se zeptata jek drogově zavislého člověka dostat do lečebny zda je k tom potřeba jeho slouhlas nebo ne on tvrdí že lečeni nepotřebuje a odmítá ho děkuji.

Odpověděl: Jiří Tupý
Dobrý den Adélo,
nacházíte se v obtížné životní situaci, kdy někdo Vám blízký má potíže se závislostí a ráda byste mu pomohla. On však o takovou pomoc, alespoň v tuto chvíli, nestojí. Je přesvědčený, že pomoc nepotřebuje. Vy to ale vidíte jinak. Lidé, kteří se potýkají se závislostí, mnohdy nevnímají situaci jako vážnou až do té doby, než se "něco" stane - vážné konflikty ve vztazích, problémy se zákonem, výpověď v práci, finanční problémy apod. Jejich blízcí bývají často o krok (či několik kroků) napřed a vnímají vážnost situace a potřebu hledat pomoc pro své blízké u odborníků. To je bohužel poměrně častý scénář.
Je tomu skutečně tak, že s hospitalizací a léčbou závislosti musí dotyčný člověk souhlasit. Nechat člověka nedobrovolně, proti jeho vůli umístit do pobytové léčby tedy není možné (mimo těch případů, kdy je hospitalizovaný, protože ohrožuje na životě sebe nebo druhé). I kdyby nedobrovolná hospitalizace byla možná, byla by u takového člověka spíše malá šance na to, že vezme léčbu vážně, dokončí ji a bude abstinovat.
Není však nutné házet flintu do žita. Existují dostupné možnosti, jak se takového člověka pokusit postupně motivovat, aby se svou závislostí začal něco dělat. Stejně tak důléžité je ale v tuto chvíli to, abyste se postarala i o sebe jako o osobu pečující. Proto Vám doporučujeme, abyste se objednala na konzultaci k odborníkům z adiktologických služeb, kde naleznete prostor pro sdílení, podporu a dostanete potřebné informace. Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit na naši Poradnu pro rodiče a osoby blízké (odkaz s adresou a telefonním kontaktem:
http://sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html)
Pokud nejste z Prahy, můžete napsat, jaké větší město máte nejblíže, a obratem Vám zašleme odkaz na podobná zařízení. Poradenské služby v těchto zařízeních jsou poskytovány zdrama.
Hodně sil a trpělivosti!
Jiří Tupý