Lsd a flashbacky
shafa
Dobrý den,
kamarádka vyzkoušela již po druhý lsd. Poprvé měla dávku 180 a po druhé (asi po dvou týdnech) už jen pulku papírku s lsd. Po druhém užití se však začala strachovat protože zažívala jisté flashbacky. Nebyli v nich zrakové halucinace ale měla oblbnutý hmat jako na lsd a také jí přišla zvláštní realita, jakoby byla v jakémsi transu.
Chci se zeptat jestli to po nějaké době odezní nebo by měla vyhledat pomoc.
Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru, se kterou nám na poradnu píšete.
Jedním z relativně velmi častých dopadů užití LSD bývají vámi zmiňované flashbacky. Nemusí se vyskytnout vždy. To u koho a za jakých okolností se vyskytují zatím není zcela objasněné, nicméně nejsou ničím výjimečným. Nejspíš je spouští nějaký impuls, který se po užití drogy s užitím asociuje a má pak tendenci znovu vyvolat stav podobný tomu na droze. Flaschbacky se mohou dostavit jednorázově, ale i opakovaně. Někdy se vrací i rok po užití. Typické je pro ně právě to, že se vám i bez užití vrací stav na LSD - jeho intenzita může být obdobná a průběh podobný předchozím užitím, nemusí to tak být vždy. Měly by trvat jen chvilku, ale ani to není pravidlem.
Jestli vyhledat lékaře je otázka, na kterou nemám jednoznačnou odpověď. Záleží na tom, jak kamarádka stav vnímá a jak jí ovlivňuje v běžném fungování. Pokud šlo o jednorázovou záležitost, pak asi není třeba nic řešit. Pokud se stav ale opakovaně vrací, je jí nepříjemný, omezuje nebo dokonce ohrožuje její běžné fungování (stav se člověku může vrátit třeba i při řízení auta a může být skutečně nebezpečný), pak je určitě na místě vyhledat lékaře. Pokud má v rodinné anamnéze nějaké psychiatrické problémy, pak bych jí také doporučila vyhledat odborníka. Nejspíš bych pak hledala psychiatra-adiktologa (obě odbornosti).
Nepíšete, kolik je kamarádce let, pokud je plnoletá, nemá se čeho obávat a může klidně napsat sama a připojit pár větších měst, která jsou jí dobře dostupná. Nebo se sama v okolí porozhlédnout po kontaktním centru nebo AT poradně, zavolat a zeptat se, kam se obrátit. V případě, že by byla nezletilá, zkuste mi napsat o celé věci víc, pokusili bychom se hledat nějaké přijatelné řešení. Vy se můžete kamarádku pokusit uklidnit a bude-li o to stát, nabídnout jí doprovod.
Rozhodně bych na základě této zkušenosti kamarádce doporučila se vyhnout drogám, rozhodně experimentům s halucinogeny, včetně marihuany!
Ještě jednou díky za dotaz. Kamarádce přeji, aby se vše brzo srovnalo. A kdyby bylo potřeba, znovu napište - můžete k tomu využít i skrytou poznámku, díky které bude dotaz dostupný pouze vám a pracovníkům poradny.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.