co dělat,jak se chovat
Marcu
Dobrý den,má dcera je závislá na pervitinu a marihuaně.Začaly se u ní projevovat psychické problémy.Navštívila psychiatra dostala antipsychotika a snaží se abstinovat.Jsou 4 dny,kdy je jakž takž dobrá,pak přijde 48 hodin utrpení pro celou rodinu.Dcera se bojí,že ji někdo sleduje,je uzkostná,po chvíli až agresivní,slyší hlasy,někdy jim odpovídá,je to něco strašného,kdo to nezažil,nemuže ani věřit.Nevím,jak se v tyto chvíle chovat,nevím jak pomoci,abych jí ještě víc neublížila.Po těch 48 hodinách následuje pár dní klidu a vše se opakuje,jedná se o ataku onemocnění,nebo o co jde.O léčení nechce slyšet,zda to zvládne doma nevím.Snažím se pomoci,ale je to opravdu strašné.Prosím poradtě.Mnohokrát děkuji Marcela

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
opravdu je těžké na dálku určit, o co se jedná. Nepíšete, jaká u ní byla stanovena diagnóza, pokud toxická psychóza a opravdu abstinuje, pak b podobné epizody měly být čím dál vzácnější a stav by se měl zlepšovat. Je potřeba aby abstinovala, brala pravidelně medikaci, chodila na kontroly k psychiatrovi a měla pokud možno pravidelný a klidový režim. Věřím, že pro Vás je to velmi vyčerpávající, pokud se opravdu bude léčit, měli byste ale brzy vidět zlepšení. Myslím, že by bylo dobré promluvit si s jejím lékařem - samozřejmě po jejím souhlasu nebo za její přítomnosti - a vyptat se ho na vše, co potřebujete vědět. Případně, pokud by to nebylo možné, zajít do některého z center pro rodiny uživatelů a probrat vše dopodrobna tam.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)