abstaky
joplin
Ahoj,mam dotaz s pritelem jsme na abstaku berem uz 15let a 3roky vkuse i s cajema ale uz doteho nejdem venku to roste a zatim vuli mame,Snizovali jsme cajema a vazil jsme si gramy a nakonec 3krat odvar ,ale abstaky jsou nee asi jak po prdach protoze chodime normal do prace i tak je to hnus!!moje otazka je jak dlouho to nejhorsi muze trvat?Muze to byt delsi tema rokama vkusu?zatim 7den abstinujem spime max 3hodky..diky moc

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru. Máte můj obdiv, že jste se rozhodli a zkoušíte, po tolika letech užívání, pustit do nerovného boje.
Na Váš dotaz není jednoduché odpovědět, každý člověk je jedinečně nastavený individuál, a "absťák" prožívat různě. Otázkou zůstává, jestli máte s přítelem v úmyslu "pouze" překonat fyzický "absťák", tedy na čas přestat opioidy užívat, "vymotat se" z "nejhoršího", nebo jestli máte v plánu od opiátů tvale, či dlouhodobě abstinovat.
Zvládnout fyzickou závislost, přes veškerou obtížnost, rizika a trýzeň, je při cestě k trvalé, nebo trvalejší abstinenci, odpusťte, tím nejmenším.
Skutečný a nejnáročnější boj je "osedlat" svoji psychickou závislost. Vyžaduje poctivé, soustředěné úsilí, je vždy během na delší trať. Bez toho je šance na dlouhodobé udržení abstinence mizivá.
Fyzické abstinenční příznaky po letech užívání a vysazení opioidů, mohou trvat 2 až 5 týdnů, při postupném vysnižování i daleko déle, nejsou však tak trýznivé. Po případném relapsu, či recidivě, se v podstatě "startuje" nanovo.
Psychické abstinenční příznaky mohou trvat skutečně velmi, velmi dlouho. Mohou se "vracet", rozeznatelně i skrytě, "převlečené" za jiné pocity, třeba i roky. Dá se říci, až dokud svoji závislost "neosedláte", nenaučíte se ji respektovat, užitečně ji zpracovat a žít s ní, jako s "kolegyní", která občas vystrčí růžky, ale nemá nad Vámi moc.
Pro vysnižování opiátů vždy doporučujeme odborný dozor a konzultace s lékařem, nejlépe psychiatrem - adiktologem, vyhnuli byste se řadě rizik, při minimalizaci fyzické i psychické trýzně.
Jsem toho názoru, že jestli máte v plánu vykročit z bludného kruhu a držet abstinenci od opioidů, respektive drog, návykových látek, po tak dlouhé době užívání, potřebujete především léčbu.
Možná předbíhám a vy si na to budete muset přijít sami, respektive každý zvlášť, sám za sebe.
V každém případě vám oběma doporučuji vyhledat odbornou podporu a pomoc, některého zařízení v dosahu, které poskytuje bezplatně i anonymně, služby uživatelům návykových látek. Nesejde na tom, jestli zavoláte do adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné služby a domluvíte si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak nejlépe, nejbezpečněji, při minimu útrap vysnižovat. Nikdo se na vás nebude dívat skrz prsty, přemlouvat, natož vás do čehokoli nutit. Půjde o zcela nezávaznou konzultaci, získáte pochopení, podporu a respekt, že jste dokázali, dokázala přijít sama. Dozvíte se řadu užitečných informací, zároveň vás upozorní na chyby, kterým byste se měli, měla, vyhnout.
Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste věděli, věděla, jak reagovat na situace, které přinese čas. Podotýkám, že budou výhodnější individuální konzultace, než partnerské. Poprvé ale můžete určitě přijít spolu.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na služby v dosahu pošleme. Jak je můžete vyhledat podle oblasti a typu služby, sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html.
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/opium.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/heroin.html
http://www.drogovaporadna.cz/opiaty/subutex-reg;-(buprenorfin).html
http://starawww.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=4
http://www.substitucni-lecba.cz/abstinencni-priznaky
http://www.iporadna.cz/drogy/dotaz.php?question%5Bquestid%5D=208
Rád bych Vás v rozhodnutí podpořil. Věřte, jsme v dlouhodobém kontaktu s lidmi, kterým se s počáteční odbornou podporou daří abstinovat. Překonali strach z léčby, žijí spokojený, šťastný život. Jsou inspirací nejen pro závislé, ale i pro nás a mnoho dalších lidí. Každým dnem jich přibývá, vnáší světlo a povzbuzení do naší práce.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se Vám daří.
Držím Vám i příteli palce!
Amrit Sen.