Extáza u brata - čo robiť?
Andrea1989
Dobrý deň,
mám 27 rokov a obavy o môjho 18-ročného brata, gymnazistu v treťom ročníku. Prosím vás o radu.
Už niekoľko rokov žijem a bývam mimo rodného mesta - kvôli štúdiu a teraz práci, doma môj brat býva len s mamou. Ja chodím domov raz za 2-3 týždne na víkend. Odkedy môj brat prišiel v 13-14 rokoch do puberty, s mamou sa baví minimálne, len toľko, koľko musí, mama o ňom prakticky nič nevie (hoci sa ho stále vypytuje). Keď brat ide na nejakú diskotéku a vie, že mama by ho tam nepustila, zaklame, že spí u kamaráta a podobne.
Pred pár dňami, keď som bola opäť doma, brat mi sám od seba povedal, že má skúsenosti s extázou, že si to s kamarátmi dávajú vždy, keď idú na veľkú diskotéku, čo je tak raz do mesiaca. Vôbec v tom nevidí problém - že vraj mu aspoň na druhý deň nie je zle ako po alkohole, celkovo si z toho robí srandu. Ešte je v tom hlúpom veku, že ho láka experimentovať so zakázanými vecami.
Vysvetlila som mu, že nech sa s tým nezahráva, ani nevie ako a môže sa stať tolerantný voči tej droge, závislý, a siahne po niečom inom, horšom, ak by mu extáza už \"nešľapala\". Na to odpovedal, že mám byť pokojná, veď predsa, citujem \"nie je debil\".
Napriek tomu mám veľké obavy, že sa to vymkne spod kontroly a brat sa dostane drogového kruhu, z ktorého je návrat veľmi ťažký. Mame som to ešte nehovorila, nechcem zatiaľ maľovať čerta na stenu, a prísť o bratovu dôveru. Bojím sa, že ak to poviem mame, brat sa uzatvorí aj predo mnou a potom už o jeho \"aktivitách\" nebudeme vedieť vôbec nič. Plánujem sa s bratom ešte raz porozprávať, oveľa viac do hĺbky - zistiť, s kým chodí na tie diskotéky, koľkokrát už extázu mal, či skúšal aj niečo iné a podobne, a znova mu vysvetliť, aby nedal na hlúposť kamarátov a neužíval žiadne drogy.
Prosím vás, čo mi odporúčate urobiť? Naozaj mám veľké obavy, že ak sa to teraz nejako nepodchytí, môže to dopadnúť veľmi zle.
Ďakujem veľmi pekne za odpoveď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
určitě je na místě s bratrem věc probrat více do hloubky. Na druhou stranu i v užívání drog existuje velká škála způsobů. Ne vždy je tedy třeba předpokládat hned to nejhorší. Důležité jsou i další, zdánlivě nesouvisející projevy, jako je zhoršující se prospěch ve škole, absence ve škole, velké změny v chování, lhaní, nedodržování domluv apod. Pokud se takové věci objevují, je určitě třeba více zbystřit.
Zkuste tedy s bratrem promluvit, spíše bez moralizování a poučování (dost možná je poučenější než Vy sama). Spíše se snažit vypátrat, co dobrého mu drogy přináší, kde má svou vnitřní hranici, jak je připraven reagovat, kdyby ji snad měl překročit atd. Velmi dobře také zvažte, do jaké míry s ním budete držet tajemství před mámou, ne vždy je to vhodné.